PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 22 | 119--132
Tytuł artykułu

Wykorzystanie teorii reakcji na zagrożenie w analizie branży księgarskiej w Polsce

Warianty tytułu
Appliance of Crisis-Response Theory to Analysis of Book Trade in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Model reakcji na zagrożenie jest wartościowym narzędziem analizy procesów ewolucji form handlu detalicznego. Ułatwia on zrozumienie oraz przewidywanie zmian w relacjach pomiędzy nowymi a starymi formami sprzedaży oraz wskazuje źródła zachowań podmiotów zagrożonych. Zaproponowana metoda badawcza pozwala na analizowanie grup przedsiębiorstw handlu detalicznego wyspecjalizowanych branżowo, a także na dokonywanie porównań między nimi. (fragment artykułu)
EN
The crisis-response theory is one of the conceptions explaining evolution processes of retail trade forms. It derives from the field of sociological sciences and belongs to a group of theories assuming that the most significant factor influencing changes in retail formats is a conflict between the new and previous forms of sale. The four-stage model of crisis-response theory assumes existence of sequences in reaction of the threatened enterprises to implementation of a new retail format. In the shock phase, the entrepreneurs representing traditional retail become aware of the existence of a new competitor, but do not initiate any actions and focus only on analysing the new situation. In the second phase - defensive retreat - the entrepreneurs make efforts concentrated on defending their own position through forcing new competitors off the market or reducing their further expansion. The next - acknowledgement - phase is the time when awareness of the necessity to find innovative solutions inside threatened enterprises in order to maintain position on the market is becoming general. The final phase - adaptation - is characterised by intensive actions aimed at modification of the traditional form in such a way that may successfully compete with the new retail format. The Author carries out the analysis on the reaction of traditional booksellers to the threats posed by the new forms of trade, beginning from the identification of perception of a threat to the assessment of attitudes and defensive actions in relation to the offensive actions of traditional booksellers' enterprises. The results of the analysis allow to identify the place occupied by the group of traditional retail bookselling branch in Poland in the model of crisis-response theory. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
119--132
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Warszawa 1997, s..313-314.
  • S. Brown, Institutional Change in Retailing: A Review and Synthesis, "European Journal of Marketing", 1987, Vol. 21, No. 6.
  • R. Cox, P. Brittain, Zarządzanie sprzedażą detaliczną, PWE, Warszawa 2000, s. 20-22.
  • W.R. Davidson, A.D. Bates, S.J. Bass, The Retail Life Cycle, "Harvard Business Review" 1976, Vol. 54, No. 6.
  • Deklaracje Izby Księgarstwa Polskiego, www.ksiegarze.pl
  • J. Dietl, Handel we współczesnej gospodarce. Instytucje, organizacje, technologia, strategia, PWE, Warszawa 1991, s. 31-32.
  • Główny Urząd Statystyczny, Rocznik Statystyczny RP 2005, www.stat.gov.pl
  • Główny Urząd Statystyczny, Rynek wewnętrzny 2005, www.stat.gov.pl
  • P. McGoldrick, Retail Marketing, McGraw Hill Education, Maidenhead 2002, s. 22.
  • Ł. Gołębiewski, Rynek książki w Polsce 2006. Dystrybucja, Biblioteka Analiz, Warszawa 2006, s. 117, 127.
  • R.M. Groves, P.P. Biemer, L.E. Lyberg, J .T. Massey, W.L. Nichols II, Telephone Survey Methodology John Wiley and Sons, New York 2001, s. 437.
  • B. Król, List Stowarzyszenia Księgarzy Polskich do Fundacji Batorego, 17.06.2000, www.ksiegarze.pl,
  • M. Kula, Giertych wybierze podręczniki, „Gazeta Wyborcza" 2.06.2006.
  • J. Mangel, K. Sterling, G. Tiplady, Sizing Up the Heavy Spender, The Boston Consulting Group Boston 2005.
  • Oświadczenie Zarządu Izby Księgarstwa Polskiego, wysłane do redakcji „Rzeczpospolitej", „Dziennika" i „Gazety Wyborczej", 31.08.2006, www.ksiegarze.pl
  • W. Satoła, List prezesa Izby Księgarstwa Polskiego do Komisji Edukacji RP, 30.08.2000 www.ksiegarze.pl
  • M. Sławińska, Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, PWE, Warszawa 2002, s. 45-46.
  • V spotkanie Izby Księgarzy we Wrocławiu, www.sk.pik.org.pl
  • Spotkanie małopolskich księgarzy, Portal Księgarski, 8.03.2006, www.ksiazka.net.pl;
  • G. Straus, K. Wolf, Czytelnictwo i zakup książek w Polsce w 2004 r. Komunikat z badań, www.ebib.oss.wroc.pl
  • M. Strużycki, Dystrybucja finalna w procesach rozwoju przedsiębiorstw handlowych (cz. II), „Handel Wewnętrzny" 1999, nr 3.
  • J.E. Swan, A Functional Analysis of Innovation in Distribution Channels, "Journal of Retailing" 1970, Vol. 50.
  • A. Szromnik, Dylematy zmian strukturalnych w handlu w Polsce na przełomie wieków, „Handel Wewnętrzny" 2001, nr 2.
  • H. Tokarz, List Izby Księgarzy Niezależnych do Izb Skarbowych i Kuratoriów Oświaty 21.06.2006, www.ksiegarze.pl;
  • H. Tokarz, List Izby Księgarzy Niezależnych do Pana Giertycha, 21.06.2006 www.ksiegarze.pl;
  • www.ksiegarze.org.pl
  • www.ikp.org.pl
  • www.dik.ksiazka.net
  • www.ksiegarze.pl
  • www.pik.org.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150930202

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.