PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 23 | 98--117
Tytuł artykułu

Rola komunikowania w kulturze organizacyjnej korporacji międzynarodowych

Autorzy
Warianty tytułu
The Role of Communication in the Organizational Culture of an International Corporation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przybliżono różne aspekty komunikowania w organizacji międzynarodowej. Omówiono rolę komunikowania się w zarządzaniu, wpływ kultury na zasady komunikowania się w organizacji międzynarodowej. Przedstawiono kilka modeli komunikacyjnych zachodzących w organizacji.
EN
The aim of the article is to show different aspects of communication within an international organisation, starting with rules of communication, through its forms, to end with different cultural dimensions as well as to point out factors critical to effective communication. The author had an occasion to directly participate in creation of communication rules in an international corporation that took place while the company underwent significant changes as well as to watch the implementation results. Upon this experience as well as upon the available literature, the author puts forward two hypotheses for further verification. The first hypothesis is that the communication rules to be effective have to be strictly tightened to the organizational culture of an international corporation as well as take into account the cross-cultural nature of teams working within this organisation. It is the culture that is the most significant factor critical to the effective communication. The second hypothesis is the following one: the longer an international corporation is founding its functions on cross-cultural teams, the more significant the process of 'cultural unification' within those teams is (this process may also result from globalisation). In such a situation, the codes of the particular national cultures are getting less significant within the context of values imposed by the corporate culture. To conclude the considerations, the author asks the following questions: is there a chance to alter the behavioural and thinking rules by means of defining culture in an international organisation and to create the own culture that is actually some sort of a cultural mixture? Is it possible to create a communication language that will become a universal corporate language? The author leaves those questions open as the answer requires further research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
98--117
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Ch. Argyris, Aby komunikacja wspierała rozwój i uczenie się w firmie, „Harvard Business Review Polska" listopad 2004, s. 109-118.
  • R.G. Baker, Ecological Psychology, Stanford University Press, 1968.
  • C.E. Banfield, The Moral Basis of a Backward Society, Free Press, New York 1967, s. 10.
  • B. Bobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999, s. 11 i nast.
  • T.I. Friedman, Świat jest płaski, Rebis, Poznań 2006.
  • R. Gesteland, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, WN PWN, Warszawa 2000, s. 18.
  • R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, WN PWN, Warszawa 1999, s. 556.
  • Т.Е. Hall, Taniec życia, Muza, Warszawa 1999, s. 58-67.
  • E.T. Hall, Ukryty wymiar, Muza, Warszawa 1997.
  • M.R. Hall, E.T. Hall, Czwarty wymiar w architekturze, Muza, Warszawa 2001.
  • G. Hofstede, Cultural Dimensious in Management and Planning, ILO, Geneva 1980.
  • H. Hunterberg, Kultura sprzyjająca rozwiązywaniu problemów i komunikacji, „Rzeczpospolita" 20.11.2002, cykl „Moja kariera i zarządzanie".
  • Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, PWE, Warszawa 1994, s. 548 i nast.
  • J.K. Liker, Droga Toyoty, MT Biznes, Kraków 2005.
  • E. Luttwak, Turbokapitalizm, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000, s. 16.
  • S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, WN PWN, Warszawa 2007, s. 75 i nast.
  • K. Olechnicki, P. Załęcki, Słownik socjologiczny, Graffiti BC, Toruń 1997, s. 97-98.
  • D. Simpson, Współzależność między różnorodnością kulturową a zdolnością do generowania wiedzy, [w:] Trans '03 Wspólna Europa. Innowacyjność w działalności przedsiębiorstw, red. H. Brdulak, T. Gołębiowski, SGH, Warszawa.
  • J. Stoner, Ch. Wankel, Kierowanie, PWE, Warszawa 1996, s. 436.
  • P. Sztompka, Zaufanie - fundament społeczeństwa, Znak, Warszawa 2007, s. 252-256.
  • W. Szymański, Czy globalizacja musi być irracjonalna?, SGH, Warszawa 2007, s. 200-216.
  • Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, WN PWN, Warszawa 1996.
  • Ph. Zimbardo, Psychologia i życie, WN PWN, Warszawa 1999, s. 53.
  • F. Znaniecki, Wstęp do socjologii, PWN, Warszawa 1988, s. 25.
  • S. Żiżek w artykule Chiński padół łez, „Dziennik" 6-7.10.2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000152207991

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.