Warianty tytułu
Enterprise Theory as a Basis for Characterising Negotiations
Języki publikacji
Abstrakty
Wskazano zasadnicze przesłanki negocjacji prowadzonych przez firmę – wynikających z teorii przedsiębiorstwa. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, dlaczego firma negocjuje, zwracając uwagę na: cechy przedsiębiorstwa, różnego rodzaju modele i teorie firmy uwzględniając podejście kontraktowe i teorię agencji.
The purpose of this article is to identify the fundamental premises of negotiations conducted by firms resulting from enterprise theory and which make the firm both a party to, but also the environment of, negotiations. To this end, the author attempts to answer the question as to why a firm conducts negotiations, considering each of the following in turn:
- attributes of an enterprise as a special type of organisation,
- various types of models of the firm, and
- enterprise theories. He does this with particular consideration to the contract approach and agency theory, which create a convenient basis for describing negotiations at a firm as a method of closing deals among stakeholders as parties to contracts, specifying the essence of their mutual relations. The presented approach constitutes a convenient starting point for analysing the detailed conditions of negotiations in further research. (original abstract)
- attributes of an enterprise as a special type of organisation,
- various types of models of the firm, and
- enterprise theories. He does this with particular consideration to the contract approach and agency theory, which create a convenient basis for describing negotiations at a firm as a method of closing deals among stakeholders as parties to contracts, specifying the essence of their mutual relations. The presented approach constitutes a convenient starting point for analysing the detailed conditions of negotiations in further research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--80
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Alchian A.A., Demsetz H. [1986], Production, Information Costs, and Economic Organization [w:] The Economic Nature of the Firm. A Reader, red. L. Putterman, Cambridge University Press, Cambridge.
- Bazerman M.H., Neale M.A. [1997], Negocjując racjonalnie, Libra, Olsztyn.
- Coase R.H. [1937], The Nature of the Firm, „Economica”, vol. 4.
- Duraj J. [2004], Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
- Eisenhardt K.M. [1989], Agency Theory: An Assessment and Review, „Academy of Management Review”, vol. 14, nr 1.
- Gruszecki T. [2002], Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Jensen M.C., Meckling W.H. [1976], Theory o the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs, and Capital Structure, „Journal of Financial Economics”, vol. 3.
- Kozina A. [2005], Uniwersalny model negocjacji w przedsiębiorstwie [w:] Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów, red. A. Nalepka, Wyższa Szkoła Biznesu w Tarnowie, Tarnów.
- Lax D.A., Sebenius J.K. [1991], Negotiating through an Agent, „The Journal of Conflict Resolution”, vol. 35, nr 3.
- Leksykon zarządzania [2004], Difin, Warszawa.
- Lisiński M. [2004], Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa.
- Mesjasz C. [1999], Mechanizmy nadzoru nad przedsiębiorstwem, „Przegląd Organizacji”, nr 7-8.
- Mesjasz C. [2000], Determinanty i modele procesów negocjacji kredytowych pomiędzy bankiem a przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
- Mnookin R.H., Susskind L.E. [1999], Negotiating on Behalf of Others. Advice to Lawyers, Business Executives, Sports Agents, Diplomats, Politicians and Everybody Else, Thousand Oaks, Sage Publications, California.
- Negocjacje. Harvard Business Essentials [2003], MT Biznes Ltd, Konstancin-Jeziorna.
- Podstawy nauki o przedsiębiorstwie [2001], red. J. Lichtarski, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
- Pszczołowski T. [1978], Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk.
- Ross S.A. [1973], The Ecomic Theory of Agency. The Principals Problem, „American Economic Review”, vol. 63, nr 2.
- Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R. [1997], Kierowanie, PWE, Warszawa.
- Sudoł S. [2006], Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa.
- Watkins M. [2005], Sztuka negocjacji w biznesie. Innowacyjne podejście prowadzące do przełomu, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000153762534