Warianty tytułu
The development of retailing in Poland in the context of selected conflict theories
Języki publikacji
Abstrakty
Większość badaczy problematyki handlu detalicznego w ostatnich latach skupiała uwagę na strukturach i funkcjach handlu, podkreślając dynamikę zmian w sektorze, opartą na czynnikach po stronie podażowej i popytowej. W ograniczonym zakresie prowadzono rozważania na gruncie teorii handlu, zmierzające do wyjaśnienia zmian w handlu we współczesnej gospodarce. Przyłączając się do nurtu reaktywowanych rozważań w tym obszarze, celem niniejszego artykułu jest próba interpretacji procesów zachodzących we współczesnym polskim handlu detalicznym na gruncie teorii konfliktu. Zaprezentowano założenia dialektycznej teorii handlu i zmiany w polskim handlu na jej tle oraz założenia teorii reakcji na zagrożenie w świetle rynku polskiego. Przedstawione rozważania skłaniają do refleksji nad ich wielopłaszczyznowością. Zdaniem autorki, ekstrapolacja przyszłego stanu i struktury badanej branży wymaga interdyscyplinarnego podejścia, uwzględniającego dorobek ekonomii, zarządzania, socjologii, psychologii i dziedzin pokrewnych. W czystej formie handel detaliczny stanowi relatywnie prostą usługę o przejrzystej strukturze i funkcji. Współczesny rynek dokonał jednak reorientacji tych funkcji, a tym samym także struktury usługi handlowej. Stąd konieczność dalszych poszukiwań wyjaśniających zmiany w branży na gruncie teorii handlu. (abstrakt oryginalny)
Retailing has become the focus of increased studies however most of them have attempted to understand the structure and function of the retail economy and have drawn attention to its dynamic nature and the multicausal supply and demand-side factors. The theoretical backgrounds for the mentioned changes have received very limited attention. The aim of the paper is to provide in-depth analysis of processes occurring in retailing in Poland on the basis of selected conflict theories. Therefore the fundaments of dialectic theory as far as crisis-response model of retail institutional change have been presented as the backgrounds for transformation of retail sector in Poland. The Author has drawn conclusions based on multidisciplinary aspects of presented issues. According to the Author, in anticipating of future position and structure of retailing in Poland it is necessary to include broad spectrum disciplines, including economy, management, sociology and psychology. In the core form, retailing represents a relatively basic service with clear structure and functions. However modern market economy has reoriented the retail functions and thus has reoriented the structure of retail service. Therefore there is a broad area for future studies to explain retail change on the basis of redefined retail theory. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
Bibliografia
- CH. Anderson, Retailing: Concepts, Strategy and Information, West Publishing Company, St. Paul 1993, s. 137-138.
- S. Brown, Institutional Change in Retailing: A Review and Synthesis, „European Journal of Marketing" 1987, No. 6.
- R.R. Gist, Retailing: Concepts and decisions, J. Wiley, New York 1968.
- A. Grzesiuk, Teoria kota handlu detalicznego w praktyce rynku polskiego. Implikacje dla rozwoju małych firm handlowych. W: Handel. Znaczenie we współczesnej gospodarce, praca zbiór, pod red. J. Mikołajczyka, Wyd. Wyższej Szkoły Handlu i Usług, Poznań 2006, s. 99-105.
- S.H. Kim, D.H. Kincade, ne Model for the Evolution of Retail Institution Types In South Korea, .Journal of Textile and Apparel, Technology and Management" 2006, Winter.
- D. Mirońska, Procesy integracyjne w tradycyjnym handlu detalicznym — podstawy teoretyczne oraz wnioski z badań empirycznych branży księgarskiej. W: Współczesny marketing. Strategie, praca zbiór, pod red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008, s. 506-508.
- F. Misiąg, Makroekonomiczne funkcje handlu w transformowanej gospodarce, IRWiK, Warszawa 2002, s. 10.
- F. Misiag, Funkcjonowanie handlu w gospodarce jako przedmiot badań. W: Handel we współczesnej gospodarce, praca zbiór, pod red. M. Sławińskiej, AE, Poznań 2006, s. 13.
- C. Oren, The Dialectic of the Retail Evolution, „Journal of Direct Marketing" 1989, No. 1
- J.H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- J. Siemek, Hegel i filozofia, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998
- A. Wawrzynowicz, Hegel i Adorno — opozycja dwóch koncepcji myślenia dialektycznego, Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000156704405