PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | z. 115 | 59--66
Tytuł artykułu

Sustainable Development, Ecological Awareness and Geographical Education

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Sustainable development requires the authorities of various levels to undertake difficult and unpopular decisions. The success of environmental policy is dependent on the degree of social acceptance of such decisions, which in turn is conditioned by the level of awareness and of the knowledge of environmental issues. An essential element then is the geographical education of both children and adults carried out e.g. by the distance education. (original abstract)
Zrównoważony rozwój wymaga powszechnego przyjęcia założeń ekoetyki, która jest podstawowym elementem świadomości ekologicznej, niezbędnej do akceptacji działań gospodarczych i politycznych na rzecz ekorozwoju. Świadomość ekologiczna większości polskiego społeczeństwa jest niewystarczająca, a przyczyn tego stanu rzeczy można się doszukiwać w trudnej sytuacji materialnej wielu rodzin i mentalności odziedziczonej po okresie realnego socjalizmu. Edukacja przyrodnicza powinna obejmować nie tylko młodzież szkolną, ale także wielu dorosłych, którzy informacje o problemach środowiskowych czerpią jedynie z mass mediów. Geografia odgrywa istotną rolę w edukacji przyrodniczej dzięki całościowemu i kompleksowemu spojrzeniu na świat wokół nas. Encyklopedia klimatologiczna, powstała w ramach projektu ESPERE-ENC, jest nowoczesnym środkiem dydaktycznym, wykorzystującym różnorodne możliwości Internetu. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
Bibliografia
  • Bokwa A., 2003, Climaticissues in Polish printed mass media, [w:] J. Pyka, M. Dubicka, A. Szczepankiewicz-Szmyrka, M. Sobik, M. Błaś (red.), Man and Climate in the XX Century, Acta Univ. Wratisl. 2542, Studia Geograficzne, 75, 645-652.
  • Bokwa A., Jezioro P., Wypych S., 2003, ESPERE-ENC: Materiały edukacyjne o systemie klimatycznym w Internecie dla szkół, [w:] M. Śmigielska, J. Słodczyk (red.), Edukacja geograficzno-przyrodnicza w dobie globalizacji i integracji europejskiej, Polskie Towarzystwo Geograficzne O/Opole i Uniwersytet Opolski, Opole, 43-48.
  • Bokwa A., Jezioro P., Wypych S., 2004, Możliwości wykorzystania Encyklopedii Klimatologicznej ESPERE w edukacji wybranych przedmiotów przyrodniczych, [w:] J. Morbitzer (red.), Komputer w edukacji, Akad. Pedagog, w Krakowie, 31-36.
  • Encyklopedia Klimatologiczna ESPERE: wykorzystanie nowych mediów w edukacji, 2004, A. Bokwa, M. Walczak (red.), Wyd. UJ, Kraków.
  • Fiut I. S., 1999, Ekoetyki. Kierunki rozwoju współczesnej aksjologii przyjaznej środowisku, Oficyna Wyd. ABRYS, Kraków.
  • Goban-Klas T., 1999, Media i komunikowanie masowe, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa-Kraków.
  • Grodzińska-Jurczak M., 2001, Czym zajmuje się edukacja środowiskowa -przegląd międzynarodowych badań naukowych, Wszechświat, 102, 7-9, 186-188.
  • Kocik L., 2000, Między przyrodą, zagrodą i społeczeństwem, Wyd. UJ, Kraków.
  • Kozłowski S., 1994, Droga do ekorozwoju, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  • Rozwój zrównoważony w edukacji szkolnej, 1996, W. Lenart, K. Kafel (red.), WSiP, Warszawa.
  • Vademecum, Wyd. Szkolne PWN (http://www.wszpwn.com.pl/default.asp?section=KLUB&I--D=3581), data pobrania: 28 maja 2004 r.
  • Żygulski K., Muffoletto R., Bokwa A., 2000, Metody kształcenia na odległości możliwości ich wykorzystania w geografii, Przegl. Geogr., LXXII, 3, 219-229.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000158419463

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.