PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 6 | nr 1 (19) Prokonkurencyjna regulacja sektorowa | 93--107
Tytuł artykułu

Kompensacja świadczenia usług powszechnych w sektorze usług pocztowych

Autorzy
Warianty tytułu
Compensation for providing universal services postal sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł omawia zagadnienie kompensacji świadczenia usług powszechnych jako jednego z głównych wyzwań prokonkurencyjnej regulacji, także w sektorze pocztowym. W artykule znajduje się przegląd różnorodnych modeli kompensowania (od obszaru usług zastrzeżonych poprzez fundusze kompensacyjne po procedury przetargowe i aukcyjne), jak również określenie podstawowych problemów związanych z wyznaczeniem skali rekompensat. Wiele miejsca artykuł poświęca problemom pomocy publicznej wynikającym z zastosowania mechanizmu kompensacji. Artykuł analizuje kształt i zakres kompensacji w dyrektywach pocztowych WE, zwłaszcza w projekcie tzw. trzeciej dyrektywy. Mimo że Komisja Europejska nie przesądziła o wyborze jednego modelu kompensacji dla sektora pocztowego, to najpowszechniejszym mechanizmem mają szansę stać się fundusze kompensacyjne. Artykuł wskazuje na szczególne problemy związane z funkcjonowaniem kompensacji na rynku usług pocztowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents compensation for providing universal services as one of main challenges of liberalization, also in the postal sector. The author reviews various models of compensation (from reserved services area through compensation funds to collective tendering) and describes basic problems associated with making decisions as to the scale of compensation. A major part of the article is devoted to state aid issues coming out from the implementation of compensation mechanisms. The author points to the shape and the scope of compensation in the EC postal directives, mainly in the proposal for the 'Third Directive'. Despite the fact that the European Commission has not decided on the choice of a single universal compensation model for the postal sector, compensation funds are likely to become the most popular mechanism. The article underlines specific problems connected with compensation functioning on the market of postal services. (original abstract)
Rocznik
Tom
6
Strony
93--107
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Campbell, J. L Jr, Dieke, A. K. i A. Niederprüm. 2005. The Evolution of the Regulatory Model for European Postoi Serrices. Study for the European Commission. DG Internal Market, wik-Consult: Bad Honnef.
  • Ilie, L. i R. Losada. 2004. Endogenous financing of the universal service. Universidad Carlos III de Madrid Working Paper 04-41, Economics Series 16.
  • KE, Prospective study. 2006. Report from the Commission to the Council and the European parliament, Prospective study on the impact on universal service of the full accomplishment of the postal internal market in 2009, Brussels.
  • Lumio, M. i S. Fickinger. 2007. Postal Services in Europe. Eurostat Data in Focus, nr 12.
  • Madet, C., Mirabel, E, Poudou, J.-C. i M. Roland. 2003. Funding Universal Service with an Essential Facility: Access Charge Uplift vs. Dedicated Fund, http://www.green.ecn.ulaval.ca/chaire/2003/2003-8.pdf
  • Niederprüm, A., Dieke, A. K., Oelmann, M. i S. Schölermann. 2006. Main developments in the Postal Sector (2004-2006). Study for the European Commission. DG Internal Market, wik-Consult: Bad Honnef.
  • PwC. 2006. The Impact on Universal Service of the Full Market Accomplishment of the Postal Internal Market in 2009. Final Report (Study commissioned by the European Commission, Internal Market and Services Directorate General (DG MARKT/2005/03/E), PricewaterhouseCoopers: London.
  • Raport Oxera. 2007. Funding universal service obligations in the postal sector, Oxera Consulting: Oxford, Brussels.
  • Safeguarding universal service requires sustainable financing solution, interview with Pal Szabó, CEO of Hungary's Magyar Posta, www.euractive.com, 14.11.2007.
  • Skoczny, T. 2003. Państwa członkowskie a państwowe monopole handlowe i przedsiębiorstwa publiczne, w: Barcz J. (red.) Prawo Unii Europejskiej. Warszawa: WPiPG.
  • Walsh, T. 2006. The European Mail Manifesto: growth, partnership and innovation in a changing industry, Postal Users' Group: Brussels.
  • Zabłocki, K. 2005. Liberalizacja rynku usług pocztowych a strategia rozwoju poczty polskiej, w: Bieliński J. (red.) Strategia lizbońska a konkurencyjność gospodarki. Warszawa: CEDEWU.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000158579613

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.