Warianty tytułu
Strategic alliances as a strategy for enterprises' external development
Języki publikacji
Abstrakty
Według autorek współczesny poziom rozwoju rynków, w tym również do narastającej konkurencji, stwarza konieczność współpracy między przedsiębiorstwami, a jednym z przykładów tego rodzaju działań są alianse strategiczne. Zdaniem autorek możliwości, jakie stwarzają, są duże i warte przeanalizowania, aczkolwiek warto pamiętać, że tego typu porozumienia mogą nieść ze sobą także zagrożenia dla potencjalnych współpartnerów. W artykule zaprezentowano metody realizacji strategii rozwoju zewnętrznego przedsiębiorstw oraz wybrane definicje aliansu strategicznego.
In their article, the authors presented the notion and essence of strategic alliances. They also discussed in it benefits and threats that may result from undertaking cooperation of such a type between partner enterprises, determinants of success of the alliances concluded and importance of measurement of their effectiveness for the enterprises taking part in strategic alliances. (original abstract)
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- J. Bamford, D. Ernst, Alianse - kłopoty z zarządzaniem, www.mckinsey.com
- G. Gierszewska, B. Wawrzyniak, Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Warszawa 2001, s. 129.
- G. Gierszewska, Zarządzanie strategiczne, WSPiZ, Warszawa 2000, s. 69.
- J.C. Hooke, M&A. A Practical Guide to Doing The Deal, John Wiley & Sons, New York 1997, s. 19 (cyt za: A. Stępniak-Kuchar-ska, Przestanki i istota integracji przedsiębiorstw, www.ke.uni.lodz.pl/Pliki/gospl4/gospl4kuch.pdf).
- A. Kolasińska, Zachowania strategiczne polskich przedsiębiorstw w konkurencji globalnej, w: Zmiana warunkiem sukcesu. Zarządzanie przelaniu wieków, pod red. naukową J. Skalika, "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu" 2000, nr 879, s. 115.
- W. Sroka, Alianse strategiczne w praktyce, "Manager" 2000, nr 2.
- W. Sroka, Kooperacja i konkurencja w aliansach strategicznych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 1999, nr 7.
- STRATEGOR. Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 1996, s. 241.
- S. Sudoł, Przedsiębiorstwo, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania, TNOIK "Dom Organizatora", Toruń 2002, s. 287-288.
- R. Zembura, Dobór partnera w aliansach strategicznych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2002, nr 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000160522904