PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | nr 2 | 9--17
Tytuł artykułu

Kierunki specjalizacji handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi

Autorzy
Warianty tytułu
Directions of specialization of retail trade in non-food articles
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor twierdzi, że obserwacje i analizy zmian profili asortymentowych sklepów funkcjonujących na polskim rynku artykułów nieżywnościowych pozwalają na wyodrębnienie głównych tendencji do specjalizacji handlu detalicznego. W artykule zaprezentowano charakterystyczne dla obecnego etapu rozwoju handlu podstawowe rodzaje specjalizacji i znaczące sieci sklepów je reprezentujące. Wyróżniono cztery podstawowe grupy dynamicznie rozwijających się sklepów wyspecjalizowanych: 1) sklepy typu zabójcy kategorii (category killers), które podobnie jak w krajach wysoko rozwiniętych są najszybciej rozwijającą się grupą sklepów, 2) sklepy z towarami luksusowymi - grupa, która kształtuje się i jest w początkowej fazie rozwoju, 3) grupa sklepów wyspecjalizowanych wg kategorii produktów z dominującym asortymentem towarów markowych, 4) grupa innych sklepów wyspecjalizowanych, obejmująca głównie sieci z nowoczesną ofertą asortymentową zaspokajającą potrzeby kulturalne nabywców, a także wyodrębniającą się sieć z oryginalną ofertą produktów innowacyjnych użytku osobistego i domowego.
EN
The ongoing changes, as regards volume and pattern of Polish consumers' demand, related in particular with transformations in the life style and standard, cause, among other things, the need for adjustment of the trade network's assortment and service offer. An illustration of that adjustment is, first of all, the newly launched shopping centres where we may observe ever intensifying trade's specialisation trends. In the Polish market for non-food goods, the most quickly growing are the four groups of specialised stores: 1) the so-called category killers; 2) stores of a subjective and objective specialisation, aimed at servicing the mass customer; 3) brand shops and private-label shops (boutiques) of one or several manufacturers or distributors; 4) the so-called Factory Outlet Centres. Besides, there are occurring dynamical changes within the most currently numerous group of traditional line stores whose offer has permanently been adjusted to the target customers' needs. In his article, the author presents the retail trade specialisation trends in question, illustrating them with examples of significant trade chains both with foreign and domestic capital. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9--17
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000160523255

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.