PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 7 | 18--24
Tytuł artykułu

Import jako bierna forma internacjonalizacji polskich średnich i dużych przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Import as the passive (outward) mode of Polish medium and large companies internationalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Internacjonalizacja przedsiębiorstw, będąca jednym z przejawów tendencji globalizacyjnych w gospodarce, jest współcześnie intensywnym procesem. Powiększenie jednolitego rynku europejskiego w efekcie przyjęcia dziesięciu nowych członków, w tym Polski, oznacza m.in. zmiany prawno-instytucjonalnych warunków działania przedsiębiorstw, a także zmiany warunków konkurowania oraz prowadzenia działań marketingowych na tym rynku zarówno dla przedsiębiorstw z krajów członkowskich, jak i z krajów trzecich. Wiele z tych zmian stymuluje lub wręcz wymusza internacjonalizację polskich przedsiębiorstw. Barierą ekspansji polskich przedsiębiorstw jest jednak ich niski stopień umiędzynarodowienia i relatywnie niewielkie doświadczenie na rynku międzynarodowym. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki wybranych badań na temat stopnia umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw, potwierdzające generalnie powyższą tezę o niskim stopniu ich internacjonalizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Authors review the results of selected recent research studies of internationalization of Polish firms. Low degree of their internationalization with export as predominant foreign market entry mode is reflected in all of the studies. The industries with the highest shares of exports in total sales in Poland include electronic and automotive industry, shipbuilding and power engineering. Major export market for Polish companies is EU followed by Russia and other f. USSR countries. The firms involving in international business view their foreign target markets as medium-to-highly attractive. Resource limitations result in lower involvement in international business of small and medium enterprises (SMEs) as compared to the big companies. Therefore the internationalization (mostly exports) is important element of business strategies of big companies and significantly less important for SMEs. Both SMEs and big companies declare to increase the share of exports in their total sales in the years to come, although SMEs seem to be less enthusiastic in their statements. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
18--24
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Albaum G., Strandskov J., Duerr E. i Dowd L., International Marketing and Export Management, Addison-Wesley Publishing Company, New York, 1994, s. 1-2.
  • Gołębiowski T., Witek-Hajduk M, Formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, "Marketing i Rynek" 2007, nr 2, s. 16-17.
  • Gorynia M., Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007, s. 35.
  • Loustarinen R., Hellman H., Internationalization Process and Strategies of Finnish Family Enterprises, w: Procedings of the Conference on the Development, M. Vertanen (red.), Ministry of Trade and Industry, Studies and Reports 1993, No. 59.
  • Rozkwitalska M., Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa 2007, s. 122.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004, s. 19.
  • Welch I.S., Loustarinen R.K., Inward-Outward Connections in Internationalization, w: "Journal of International Marketing" 1993, Vol. 1, No. 1., s. 44-56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163103845

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.