Czasopismo
2009
|
nr 42 Społeczna odpowiedzialność biznesu : uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki
|
38--47
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
"The Greatest Good" in the Context of Unethical Organizational Management by Entrepreneurs - an Attempt of Identification and Diagnosis
Języki publikacji
Abstrakty
Głównym celem niniejszego opracowania będzie analiza i ocena wpływu dobra, jako najwyżej w etyce ocenianej wartości, na zarządzanie organizacją przez przedsiębiorców w regionach strukturalnego bezrobocia na tle obszarów od niego wolnych. Jego realizacja skoncentrowana zostanie na analizie odpowiedzi na trzy skierowane do badanych pytania. (fragment wstępu)
The paper presents important social needs among which there are those requiring all market participant to adhere to basic ethical rules in the widely understood Polish business environment. The discussed subject should give proof that the basic foundation of the rules should involve pro-ethical organization management, including a "nation" type organization, which should be based on legal, moral and social norms aimed at selfless promotion of positive actions. in the creation of a pro-ethical organizational image a special role is foreseen for the entrepreneurs managing the organizations. The main objective of this paper is the analysis and evaluation of the influence of a "positive action", as the ethically highest obtainable value, on organization management by the entrepreneurs in specific areas with structural unemployment as opposed to areas free from structural unemployment. The determination whether a "positive action" in the organizations managed by the entrepreneurs is an unquestionable ethical value or rather a result of certain limiting factors is a viable question in the management of any organization. (original abstract)
Rocznik
Strony
38--47
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Czajka D., Przestępstwa menedżerskie, Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich, Warszawa 2000.
- Dobro wspólne, władza, korupcja. Konflikt interesów w życiu publicznym, red. E. Popławska, Warszawa 1995.
- Dembowski J., Drabarek A., Gawor L., Jedynak S., Klimowicz E., Kosior K., Zdybel L., Mały słownik etyczny, Oficyna Wydawnicza "Brania", Bydgoszcz 1999.
- Encyklopedia filozofii, t. 1, red. T. Honderich, Zysk i Spółka, Warszawa 2000.
- Huit W.G., Maslow's Hierarchy of Needs, Last modified: November 2000, http://chiron.valdosta.edu/ whuitt/col/regsys/maslow.html.
- Kubiak A., Opinia publiczna i przedsiębiorcy o korupcji. Raport z badań, Wydawnictwo Fundacji im. S. Batorego, Warszawa 2003.
- Nogalski В., Śniadecki J., Etyka zarządzania przedsiębiorstwem, OPO, Bydgoszcz 2001.
- Nogalski В., Śniadecki J., Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, OPO, Bydgoszcz 2001.
- Śniadecki J., Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem w regionie strukturalnego bezrobocia. Identyfikacja - diagnoza - kierunki zmian, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163564799