PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 2/3 | 916--927
Tytuł artykułu

Kryzys organizacji a uczenie się - o możliwościach uczenia się z kryzysu

Warianty tytułu
Organizational crisis and learning - about possibilities of learning from crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedyskutowano możliwości uczenia się organizacji z kryzysu i w kryzysie. Podkreślono, że w wyniku uczenia się z kryzysu organizacje mogą nie tylko budować kompetencje w zakresie zarządzania kryzysowego, ale także dokonywać fundamentalnych zmian w tzw. "miękkich" obszarach organizacji. Wskazano czynniki sprzyjające uczeniu się w kryzysie i utrudniające je. Przedstawiono źródła wiedzy dostępne organizacjom w kryzysie i odpowiadające im strategie uczenia się. (oryginalne streszczenie)
EN
The possibilities of learning from crisis and in crisis were discussed. It was emphasized that as a result of learning from crisis organization can achieve not only a competencies in crisis management, but also can make changes in "soft" areas. A factors favorable to learning from crisis and obstructing it were pointed. Knowledge sources for organizations in crisis and learning strategy corresponding to them were pointed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
916--927
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Barnett C. K., Pratt M.G. (2000), From threat-rigidity to flexibility. Toward a learning model of autogenic crisis in organizations, Journal of Organizational Change Management, Vol. 13, No. 1.
  • Czajka D. (1999), Przedsiębiorstwo w kryzysie: upadłość lub układ, Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich, Warszawa.
  • Elliot D., Smith D. (2006), Cultural Readjustment After Crisis: Regulation and Learning from Crisis Within the UK Soccer Industry, Journal of Management Studies, March 2006, Vol. 43, No. 2.
  • Elliot D., Smith D., McGuinnes M. (2000), Exploring the Failure To Learn "Crises and the Barriers to Learning, Review of Business, Fall 2000.
  • Kim L. (1998), Crisis Construction and Organizational Learning: Capability Building in catching-up at Hyundai Motor, Organizational Science, Vol. 9, No. 4, July-August 1998.
  • Kovoor-Misra S. (1995), A Multidimensional Approach to Crisis Management Preparation for Tachnical Organization: Some Critical Factors, Technological Forcasting and Social Change 48.
  • Kovoor-Misra S., Nathan M. (2000), Timing Is Everything: The Optimal Time To Learn from Crisis, Review of Busienss, Fall 2000.
  • Krystek U. (1987), Unternehmungskrisen. Beschriebung, Vermeidung und Bewältigung Überlebenskririscher Prozesse in Unternehmungen, Gabler GmbH, Wiesbaden.
  • Lagadec P. (1997), Learning Processes for Crisis Management in Complex Organizations, Journal of Contingencies and Crisis Management, Vol. 5, No. 1, March 1997.
  • Lalonde C. (2007), Crisis Management and Organizational Development: Towards the Conception of Learning Model in Crisis Management, Organizational Development Journal, Vol. 25, No. 1, Spring 2007.
  • Mitorff 1.1., Pearson Ch. M. (1998), Zarządzanie sytuacją kryzysową, czyli jak ochronić firmę przed najgorszym, Business Press, Warszawa.
  • Roux-Dufort Ch. (2000), Why Organizations Don't Learn from Crises: The Perverse Power of Normalization, Review of Business, Fall 2000.
  • Roux-Dufort Ch., Metáis E. (1999), Building Core Competencies in Crisis Management Trough Organizational Learning. The Case of the French Nuclear Power Producer, Technological Forecasting and Social Change.
  • Shrivastava P. (1988), Editorial: Industrial Crisis Management: Learning from Organizational Failures, Journal of Management Studies, Vol. 25, No. 4, July 1988.
  • Slatter S., Lovett D. (2001), Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, WIG-Press, Warszawa.
  • Stead E., Smallman C. (1999), Understanding Business Failure: Learning and Un-learning Lessons from Industrial Crises, Journal of Contingencies and Crisis Management, Vol. 7, No. 1, March 1999.
  • Stern E. (1997), Journal of Contingencies and Crisis Management, Vol. 5, No. 2, June 1997.
  • Waszkiewicz J. (1997), Jak Polak z Polakiem? Szkice o kulturze negocjowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław.
  • Wawrzyniak B. (red.) (1985), Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje, badania, propozycje, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Zimniewicz K. (1990), Nauka o organizacji i zarządzaniu, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000163884553

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.