PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 800 | 21--35
Tytuł artykułu

Podejście modelowe w segmentacji rynku

Autorzy
Warianty tytułu
A Model-based Approach to Market Segmentation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono podejście modelowe w segmentacji rynku. Scharakteryzowano wymiar analizy segmentacyjnej (obiektywnej i subiektywnej, a-priori i post-hoc, opisowej i predykcyjnej), podstawowych metod szacowania oraz różnych modeli podejścia do procedury segmentacji. W segmentacji nabywców samochodów zastosowano dwa główne podejścia oparte na analizach klas ukrytych i regresyjnych klas ukrytych. Analiza klas ukrytych pozwoliła na określenie prawdopodobieństwa przynależności do segmentu rynku w probabilistycznym i opisowym podejściu do segmentacji rynku post-hoc. Modele regresji klas ukrytych pozwoliły izolować nie obserwowane segmenty rynku, w oparciu o metodę regresji w segmentacji post-hoc.
EN
The purpose of this article is to present a model-based approach to market segmentation. The author characterises the dimensions of segmentation analysis (objective and subjective, a-priori and post-hoc, descriptive and predictive segmentation) as well as the main estimation methods and the various model-based approaches to segmentation procedure. In the segmentation of car buyers, two main model-based approaches were applied: those based on general mixture models: latent class analysis and latent class regression models. The latent class analysis made it possible to determine the probability of belonging to latent market segments in a probabilistic and descriptive post-hoc approach to segmentation. The latent class regression models made it possible to isolate non-observed market segments on the basis of regression relationships in predictive post-hoc segmentation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
21--35
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Bijmolt T.H.A., Paas L. J., Vermunt J.K., Country and Consumer Segmentation: Multi-level Latent Class Analysis of Financial Product Ownership, „International Journal of Research in Marketing” 2004, nr 21.
  • Hofstede T.F., Wedel M., Steenkamp J.B., Identifying Spatial Segments in International Markets, „Marketing Science” 2002, nr 21.
  • Hofstede T.F., Wedel M., Steenkamp J.B., International Market Segmentation based on Consumer-Product Relations, „Journal of Marketing Research” 1999, nr36.
  • Muthen B., Latent Variable Mixture Modeling [w:] New Developments and Techniques of Structural Equation Modeling, red. G.A. Marcoulides, R.E. Schumacker, Lawerence Erlbaum 2001.
  • Myers J.H., Segmentation and Positioning for Strategic Marketing Decisions, American Marketing Association, Chicago 1996.
  • Smith W.R., Product Differentiation and Market Segmentation as Alternative Marketing Strategies, „Journal of Marketing” 1956, nr21(3).
  • Vermunt J.K., Magidson J., Technical Guide for Latent GOLD 4.0: Basic and Advanced, Statistical Innovations Inc, Belmont, Massachusetts 2005.
  • Wedel M., Kamakura W.A., Market Segmentation. Conceptual and Methodological Foundation, Springer, 1999.
  • Wells D.W., Psychographics: A Critical Review, „Journal of Marketing Research” 1975, nr 12.
  • Yankelovich D., New Criteria for Market Segmentation, „Harvard Business Review” 1964, Spring.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000164938362

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.