PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 3/2 | 539--547
Tytuł artykułu

Statystyczne metody badania rentowności przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Statistical Methods for Testing Industries Viability of Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja możliwości wykorzystania metod statystycznych w badaniu rentowności przedsiębiorstw reprezentujących branże najbardziej zagrożone kryzysem. Na potrzeby tego opracowania utworzono bazę składającą się z przedsiębiorstw z branży transportowej, budowlanej oraz odzieżowej, dla których wyznaczone zostały wskaźniki rentowności sprzedaży (brutto i neto), rentowności aktywów oraz rentowności kapitału własnego. Źródłem informacji do wyliczenia tych wskaźników były sprawozdania finansowe analizowanych przedsiębiorstw zamieszczone w Monitorze Polskim B. W wyniku zastosowania wielowymiarowych metod statycznych, takich jak analiza skupień oraz metoda k-średnich uzyskano klasyfikację badanych przedsiębiorstw pod względem rentowności, co pozwoliło na wskazanie przedsiębiorstw o gorszej lub lepszej kondycji finansowej. Analiza wyników została przeprowadzona przy wspomaganiu pakietu komputerowego STATSISTICA PL. (abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of this article is a comparative analysis of the rate of return of enterprises representing the different industries. Bearing in mind multi-criteria characteristics of this research methods of multidimensional comparative analysis such as Cluster Analysis has been used. The data for competitiveness evaluation were obtained from the financial results of companies published in 'Monitor Polski B'. They were used to create the data base of enterprises and their profitability indicators. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
539--547
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku
Bibliografia
  • Grabiański T., Wydmus S., Zeliaś A., (1998), Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych, PWN, Warszawa.
  • Nowak E., (1990), Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa.
  • Pomykalski A. (2001), Nowoczesne strategie marketingowe, wyd. Inform, Warszawa.
  • Skowronek-Mielczarek A, Leszczyński Z.(2008), Analiza działalności i rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Walczak M.[red], (2003); Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, wyd. Dyfin, Warszawa 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000165162128

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.