PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 22 | 7--25
Tytuł artykułu

Kierunki doskonalenia technologii wiedzy w organizacji

Warianty tytułu
Trends in Improving Knowledge Technologies in Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule autor usiłuje wskazać kierunki prac badawczych doskonalących wyróżnione technologie wiedzy. Analizując ewolucję technologii wiedzy dostrzega się dążenie do integracji rozwiązań z zakresu zarządzania wiedzą z narzędziami opracowanymi w obszarze sztucznej inteligencji. Rozważania prowadzone są w kontekście prac rozwojowych związanych z wykorzystaniem w systemach zarządzania wiedzą technologii Web 2.0 oraz Web 3.0, wyznaczających obecnie zasadnicze nurty doskonalenia zaawansowanych technologii informatycznych. Autor wskazuje nowe rozwiązania w zakresie technologii lokalizacji wiedzy, kodyfikacji wiedzy, gromadzenia wiedzy, jej wyszukiwania i udostępniania wiedzy w organizacji. Szczególną uwagę zwraca się na technologie wspomagające tworzenie wiedzy organizacji. Możliwości doskonalenia procesów tworzenia wiedzy organizacji autor upatruje w adaptacji do potrzeb organizacji aplikacji społecznościowych, funkcjonujących w środowisku Internetu. Na uwagę zasługuje także ich integracja z technologiami semantycznymi, których rezultatem są semantyczne Wiki, semantyczne blogi oraz systemy wyszukiwania wiedzy oparte na ontologiach, a także systemy dostarczania wiedzy oparte na technologii RSS. Zastosowanie tych technologii zmierza do rozwiązania w organizacjach problemów, przede wszystkim komunikacji i dzielenia się wiedzą, z którymi niezadowalająco radziły sobie wcześniejsze koncepcje zarządzania oraz wspierające ich realizację technologie informatyczne. Nowe technologie wpływają na ewolucje systemów zarządzania wiedzą w organizacji. Wskazano wpływ zmian technologicznych na koncepcję systemów zarządzania wiedzą w organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
In the article current trends in improving knowledge technologies used in organization are pointed. Considerations are conducted in context of development Web 2.0 and Web 3.0 which currently are pointing basic paths of advanced information technology improvement. Analysis of the evolution of knowledge technology shows the integration of solution in the knowledge management area with tools used in area of artificial intelligence. Author shows new solutions in the knowledge localization, knowledge codifie ation, knowledge gathering, knowledge searching and sharing knowledge technology in organization. Particular attention is paid to technologies supporting learning processes in organizations and creating organizational knowledge. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Chmielarz W., 2000, Aspekty zarządzania wiedzą w systemach wspomagających zarządzanie, w: J. Gołuchowski, H. Sroka, Systemy wspomagania organizacji SWO'2000. AE, Katowice.
  • Dunaj B. (red.), 2001, Słownik języka polskiego, Wydawnictwo "Wilga", Warszawa.
  • Gołuchowski J., 2005, Technologie informatyczne w systemach zarządzania wiedzą w organizacji, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Gołuchowski J., 2007, Technologie informatyczne w systemach zarządzania wiedzą w organizacji, wyd. 2, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Gołuchowski J., 2008, Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym. Akademia Ekonomiczna, Katowice, w: J. Gołuchowski, A. Frąckiewicz-Wronka, Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym (w druku).
  • Kempa A., 2006, Możliwości zastosowań sztucznych systemów immunologicznych w obszarze zarządzania wiedzą, w: H. Sroka, T. Porębska-Miąc (red.), Systemy Wspomagania Organizacji SWO 2006, Akademia Ekonomiczna, Katowice.
  • Kempa A., Staś T., 2008, Możliwości zastosowań metod inteligentnych w niejawnym pozyskiwaniu wiedzy na potrzeby tworzenia mechanizmów rekomendacji w administracji, w: J. Gołuchowski, A. Frączkiewicz-Wronka, Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym, Akademia Ekonomiczna, Katowice (w druku).
  • Kłopotek M.A., 2001, Inteligentne wyszukiwarki internetowe, Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  • LaBrie R., Luis R., 2003, Information retrieval from knowledge management systems: Using knowledge hierarchies to overcome keywords limitations. Ninth American Conference on Information Systems.
  • Lindvall M., Rus L, Jammalamadaka R., Thakker R., 2004, Software tools for Knowledge Management, www. Docs.dtic.mil/tech/kmse/swtools4km.pdf.
  • Malhotra Y., 2004, Integrating Knowledge Management Technologies in Organizational Business Processes: Getting Real Time Enterprises to Deliver Real Business Performance, "Journal of Knowledge Management" No 3.
  • Maier R., 2004, Knowledge Management Systems: Information And Communication Technologies for Knowledge Management. Springer Verlag, Berlin.
  • McElroy M.W., 2004, The New Knowledge Management: Complexity, Learning, and Sustainable Innovation, Butterworth-Heinemann.
  • Opara S., 1999, Podstawy filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn.
  • Skorupka S., Auderska H., Łempicka Z., 1969, Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.
  • Stollberg M., Zhadanova A., Fensel D., 2004, h-TechSight - A next Generation Knowledge Management, "Journal of Information & Knowledge Management" Vol. 3, No 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000166794085

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.