PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 7 | 14--19
Tytuł artykułu

Koncepcja odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw detalicznych w teorii i praktyce

Warianty tytułu
The Idea of Retailers' Corporate Social Responsibility in Theory and Business Practice
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto problem zastosowania koncepcji społecznej odpowiedzialności (CSR) w przedsiębiorstwach detalicznych. W części teoretycznej przedstawiono klasyczne już podejścia do podejmowania działań z zakresu społecznej odpowiedzialności przez przedsiębiorstwa oraz współczesne poglądy traktujące CSR jako strategię biznesu. Omówiono znaczenie społecznej odpowiedzialności dla sieci detalicznych oraz przedstawiono główne obszary zastosowania tej koncepcji. Wskazano na korzyści jakie mogą stać się udziałem firm „społecznie odpowiedzialnych” (przykład Body Shop’) oraz problemy, przed którymi mogą stanąć nawet największe firmy jeżeli zaniedbają ten aspekt swojej działalności (przykład Wal-Mart). W części analitycznej, na tle ogólnych zmian w handlu detalicznym w Polsce, wskazano główne czynniki rozwoju działań CSR w firmach tego sektora oraz obszary ich wdrażania. Podsumowano, że obecnie sieci detaliczne powinny formułować strategie społecznej odpowiedzialności, które będą dobrze wkomponowane w ogólne strategie. (abstrakt oryginalny)
EN
The article deals with the problems of implementing CSR concept in retail companies. In theoretical part the main schools of thoughts of the CSRs role in business are presented as well as nowadays views considering CSR as a business strategy. The importance of social responsibility of retail chains and main areas of implementing this concept are discussed. The benefits of “being social responsible retailer” and the problems faced by the companies not “being social responsible” are presented on the case of Body Shop and Wal-Mart. In analytical part, the changes in Polish retail sector are discussed and in this context the main factors of development and areas of implementing retailers’ CSR activities are indicated. It is summed up that nowadays retail chains should develop CSR strategies which fit into their overall business strategies. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
14--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • R. Bowd, L. Bowd, P. Harris, Communicating Corporate Social Responsibility. An Exploratory Case Study of a Major UK Retail Centre, "Journal of Public Affairs" 2006, No. 6.
  • M. Friedman, The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, "New York Times Magazine", 13.09.1970.
  • K.J. Galas, Body Shop International, "Marketing i Rynek" 1999, nr 8-9.
  • D. Gilbert, Retail Marketing Management, Pearson Education Limited, Harlow 1999, s. 306.
  • M. Greszta, Sześć kluczowych korzyści wynikających z zaangażowania firmy w ideę zrównoważonego rozwoju, "Harvard Business Review Poska" 2009, wyd. specjalne.
  • M. Gunther, The Green Machine, "Fortune" 2006, August 7.
  • S.C. Hollander, Retailers as Creatures and Creators of the Social Order, "International Journal of Retail & Distribution Management" 2002, No. 11.
  • M. Małkowska, Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie handlowym na przykładzie Wal-Mart Stores. W: Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym. Zadania i studia przypadków, pod red. M. Sławińskiej, J. Mikołajczyka, Wyd. AE, Poznań 2003.
  • K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001, s. 214-215.
  • M.E. Porter, M.R. Kramer, Strategy and Society. The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, "Harvard Business Review" 2006, December.
  • Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Commission of the European Communities, Brussels, 18.07.2001, COM (2001) 366 final, s. 4.
  • R. Szewczyk, Zarabianie na złą sławę, "Marketing w Praktyce" 2002, nr 3.
  • G. Śmigielska, Przedsiębiorstwo handlu detalicznego w zarządzaniu łańcuchem dostaw, "Handel Wewnętrzny" 2009, Maj.
  • D. Vogel, The Market for Virtue. The Potential and Limits of Corporate Social Responsibility, Bookings Institution Press 2005, przedmowa.
  • S. Walton, J. Huey, Sam Walton. Made in America. My Story, WN-T, Warszawa 1994, s. 114.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167852482

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.