PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 8 | 16--19
Tytuł artykułu

Podejście sieciowe do współpracy przedsiębiorstw

Warianty tytułu
The Network Approach to Companies' Cooperation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie podstawowych założeń leżących u podstaw podejścia sieciowego do współpracy przedsiębiorstw. Sieć biznesowa stanowi zbiór długoterminowych relacji formalnych oraz nieformalnych (bezpośrednich i pośrednich), jakie występują między dwoma lub więcej podmiotami. W artykule zdiagnozowano cechy relacji sieciowych oraz zaprezentowano cztery poziomy analizy współpracy w ramach sieci biznesowej, zgodnie z podejściem sieciowym. Następnie opisano podejście strategiczne do powstawania sieci relacji. Na zakończenie postarano się udzielić odpowiedzi na istotne pytanie, czy w wyniku przyjętych założeń dotyczących podejścia sieciowego do współpracy i w związku z tym sieci biznesowej i sieci strategicznej można mówić o przedsiębiorstwach, które nie mają jakichkolwiek relacji sieciowych? (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present main assumptions of network approach to companies’ cooperation. Business network made of long termed formal and informal relations (direct and indirect) that appear between two or more entities. In the article characteristics of network relations are defined and four levels of cooperation within business networks according to network approach are presented. Next strategic approach to network of relations is discussed. At the conclusion of the article an attempt is made to answer the important question if due to presented assumptions to network approach to cooperation there are any companies that have not any network relations. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
16--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • M. Bengtsson, S. Kock, "Coopetition" in Business Networks - to Cooperate and Compete Simultaneously, "Industrial Marketing Management. The International Journal of Marketing for Industrial and High-Tech Firms" 2000, No. 5.
  • D. Blankenburg, A Network Approach to Foreign Market Entry. W: Business Marketing. An Interaction and Network Perspective, K. Möller, D.T. Wilson (red.), Kluwer Academic Publishers, USA 1995, s. 377, 379.
  • K.J. Blois, When Is a Relationship "A Relationship". W: Relationships and Networks in International Markets, H.G. Gemünden, T. Ritter, A. Walter (red.), Elsevier Science, Oxford 1997, s. 53-63.
  • K. Fonfara, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004, s. 48.
  • R. Gulati, N. Nohria, A. Zaheer, Strategic Networks, "Strategic Management Journal" 2000, No. 3.
  • H. Håkansson, J. Johanson, A Model of Industrial Networks. W: Industrial Networks. A New View of Reality, Routledge, London 1992, s. 28-34.
  • H. Håkansson, I. Snehota, Developing Relationships in Business Networks, Routledge, London 1995, s. 26.
  • H. Håkansson, I. Snehota, No Business in an Island. The Network Concept of Business Strategy, "Scandinavian Journal of Management" 1989, No. 3.
  • C. Jarillo, On Strategic Networks, "Strategic Management Journal" 1988, No. 1.
  • B. Kaczmarek, Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000, s. 26.
  • K. Möller, A. Rajala, Rise of Strategic Nets. New Models of Value Creation, "Industrial Marketing Management. The International Journal of Marketing for Industrial and High-Tech Firms" 2007, No. 7.
  • H.B. Thorelli, Networks. Between Markets and Hierarchies, "Strategic Management Journal" 1986, No 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167888179

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.