PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 6 | 105--117
Tytuł artykułu

Kompetencje studentów i licealistów w zakresie posługiwania się wiedzą o związkach

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł składa się z czterech części. W pierwszej przedstawia się wiedzę jako zasób, który ma być podstawowym źródłem przewagi jednych społeczeństw nad innymi i ma być podstawowym czynnikiem pozycji ekonomicznej społeczeństw doby pokapitalistycznej. Druga część zawiera prezentację rozumienia wiedzy o związkach i zależnościach, którą autorka uznaje za jeden z istotniejszych rodzajów wiedzy. Część trzecia zawiera propozycję badania umiejętności, które uznane zostały za przydatne przy korzystaniu z wiedzy o związkach. Zawiera też podstawowe założenia, przyjęte w badaniu empirycznym. Część czwarta to prezentacja wyników badań zrealizowanych wśród studentów pedagogiki, studentów filozofii WSP, maturzystów z elitarnego liceum ogólnokształcącego oraz studentów kierunków społecznych z Niemiec. W zakończeniu autorka udziela twierdzącej odpowiedzi na pytanie czy wiedzy o związkach należy nauczać w instytucjach edukacji, ale stawia też pytanie jak badać kompetencje potrzebne do korzystania z tego rodzaju wiedzy. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
105--117
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • Amsterdamski S., (1983), Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, PIW, Warszawa.
  • Białecki I., (1996), Alfahetyzm funkcjonalny, "Res Publika", nr 6 (93).
  • Białecki I., (2003), Źli uczniowie, źli nauczyciele, zla szkolą. Rozmowaz prof, drem hab. Ireneuszem Białeckim (Jolanta Wachowicz), "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", nr 2, 2003, s. 3-7.
  • Bruner J. S., (1986), Actual Minds, Possible Worlds, Harvard University Press Cambridge, Massachusetts and London.
  • Dębowski J. i inni, (1996), Mała encyklopedia filozofii, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.
  • Drucker P. F., (1999), Społeczeństwo pokapitalistyczne, przekład Grażyna Kranas, PWN, Warszawa.
  • Grodziński E., (1986), Myślenie hipotetyczne. Studium na pograniczu ontologii, filozofii języka i psychologii, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław- Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.
  • Hajduk E., (1994), Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wyd. IV, Wydawn., WSP, Zielona Góra.
  • Hajduk E., (2005), Człowiek dobry, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
  • Hołówka T., (1998), Błędy, spory, argumenty Szkice z logiki stosowanej, Wydział Filozofii i Socjologii UW, Warszawa.
  • Kleer J., (2003), Czy Polska ma szansę na gospodarkę opartą na wiedzy?, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 2.
  • Kubin J., (1998), Kultura intelektualna inspiracją kształcenia ogólnego, [w:] Wojnar I., Kubin J. (red.), Kultura inspiracją kształcenia ogólnego, Warszawa.
  • Leniewicz E., (1971), Dyrektywy praktyczne. Konstrukcja i uzasadnienie, PWN, Warszawa.
  • Marciszewski W., (red.), (1988), Mała encyklopedia logiki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich,Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk.
  • Nowak S., (1985), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
  • Reszke I., (1991), Nierówności płci w teoriach. Teoretyczne wyjaśnienia nierówności płci w sferze pracy zawodowej, IFiS PAN,Warszawa.
  • Sady W., (2000), Spór o racjonalność naukową. OdPoincarégo do Laudana, Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Wrocław.
  • SztompkaP., (1973), Teoria i wyjaśnienie. Z metodologicznych problemów socjologii, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167929895

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.