PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 799 | 129--143
Tytuł artykułu

Czynnikowe a wynikowe determinanty występowania zachowań przedsiębiorczych w organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Determinants of Entrepreneurial Behaviour within the Organisation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono zjawisko intraprzedsiębiorczości, czyli występowania przedsiębiorczych postaw i zachowań pracowników. Omówiono te zachowania w świetle teorii przedsiębiorczości organizacyjnej, a także ich potencjalne obszary zmian wewnątrzorganizacyjnych. Przedstawiono determinanty o charakterze czynnikowym i wynikowym.
EN
This article is devoted to exploring the determinants of entrepreneurial attitudes and behaviours within the organisation. Organisations prospering in turbulent environments, seeking renewal, change and innovation, look for ways to simulate intrapreneurship. In the first part of the article, the author presents selected areas of organisational design aimed at stimulating intrapreneurship. The author introduces a classification of determinants and discusses in detail first indirect determinants, which enable human activity in the workplace, and then direct determinants, which stimulate that activity. Finally, the author stresses the need for an administrative context for all entrepreneurial activities. Following the phases of the entrepreneurial process, she identifies several dilemmas and challenges in regard to organisational procedures. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
129--143
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Bławat F., Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003.
  • Bratnicki M., Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości [w]: System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. R. Borowiecki, M. Romantowska, Difin, Warszawa 2001.
  • Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.
  • Burns T., Stalker G., The Management of innovation, Tavistock, London 1961.
  • Cameron K.C., Qiunn R.E., Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Cornwall J.R., Perlman B., Organizational Entrepreneurship, Homewood Irwin, New York 1990.
  • Courtright J.A., Fairhurts G.T., Rogers L.E., Interaction Patterns in Organic and Mechanistic Systems, „Academy of Management Journal” 1989, vol. 32, nr 4.
  • Covin J.G., Miles M.P., Corporate Entrepreneurship and the Pursuit of Competitive Advantage, „Entrepreneurship Theory and Practice” 1999, vol. 23, nr 3.
  • Covin J.G., Slevin D.P., A Conceptual Model of Entrepreneurship as Firm Behavior, „Entrepreneurship Theory and Practice” 1991, vol. 16, nr 1.
  • Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa 2003.
  • Dolphin R.R., Internal Communications: Today’s Strategic Imperative, „Journal of Marketing Communications” 2005, vol. 11, nr 3.
  • Jagoda H., Narzędzia wspierania przedsiębiorczości wewnętrznej [w:] Uwarunkowania przedsiębiorczości, red. K. Jaremczuk, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, Tarnobrzeg 2004.
  • Kanter R.M., The Middle Manager as Innovator, „Harvard Business Review” 2004, vol. 82, nr 7/8.
  • Kao J.J., The Entrepreneur, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1991.
  • Kitchen P.J., Daly F., Internal Communication during Change Management, „Corporate Communications: An International Journal” 2002, vol. 1, nr 1.
  • Kożusznik B., Wpływ społeczny w organizacji, PWE, Warszawa 2005.
  • Kuratko D.F., Welsch H.P., Entrepreneurial Strategy, Dryden Press, Fort Worth 1994.
  • Lawler E.E., With HR Help All Managers Can Practice High-involvement Management, „Personnel”, April 1989.
  • Mikuła B., Potocki A., Metody zarządzania innowacyjno-partycypacyjnego, Antykwa, Kraków-Kluczbork 1997.
  • Miller D., The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms, „Management Science” 1983, vol. 29, nr 7.
  • Morgan G., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Pinchot G., Intrapreneuring: Why You Don’t Have to Leave the Company to Become an Entrepreneur, Harper & Row, New York 1985.
  • Robbins S.P., Managing Today, Prentice Hall, New York 2000.
  • Rudnick M., Employee Communications: How Technology Impacts on Practice, „Managing Service Quality” 1996, vol. 6, nr 20.
  • Smidts A., Pruyn A.T.H., van Riel C.B.M., The impact of Employee Communication and Perceived External Prestige on Organizational Identification, „Academy of Management Journal” 2001, vol. 44, nr 5.
  • Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2003.
  • Vesper K.H., Three Faces of Corporate Entrepreneurship: A Pilot Study, „Frontiers of Fntrepreneurship Research”, Babson College, Wellesley, MA 1984.
  • Żur A., Intraprzedsiębiorczość jako innowacyjna koncepcja zarządzania, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 730, Kraków 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000167996903

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.