PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 13 | nr 55 Aspekty informatyzacji organizacji | 112--121
Tytuł artykułu

Przegląd wybranych koncepcji pozyskiwania informacji o otoczeniu przedsiębiorstwa

Autorzy
Warianty tytułu
Review of Selected Concepts of Enterprise Environment Information Gathering
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano wybrane metody pozyskiwania informacji o otoczeniu przedsiębiorstwa: analizę konkurencji, wywiad konkurencyjny, wywiad gospodarczy, monitorowanie otoczenia oraz wywiad społeczny. Scharakteryzowano wpływ czynników informacyjnych na monitorowanie otoczenia. Opisano świadomość informacyjną i ekspozycję na informacje obserwatorów otoczenia oraz otwartość na otoczenie i klimat informacyjny przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper presents selected concepts of enterprise environment information gathering. Competitor intelligence, competitive intelligence, business intelligence, scanning environment and social intelligence arc presented. The author shows the scope and overlap of each of these terms and four phases in the evolution of environmental scanning in corporations. Environment scanning is influenced by external factors such as environmental turbulence and resource dependency, organizational factors such as the nature of business and the strategy pursued, personal factors such as the scanner's knowledge or cognitive style and information factors. The individual information factors identified as influencing the scanning activity are information consciousness and exposure to information. The organizational factors identified as influencing the environmental scanning activity are information climate and outwardness. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Aaker D.A., Organizing Strategic Information Scanning System, "California Management Review" 1983, No. 2, Vol. XXV.
  • Aguilar F.J., Scanning the business environment, Macmillan, New York 1967.
  • Attaway M.C., A review of issues related to gathering and assessing competitive intelligence, " American Business Review" 1998, No. 16(1).
  • Choo Ch.W., The art of scanning the environment, Bulletin of the American Society for Information Science, February/March 1999.
  • Choo C.W., Information management for the intelligent organization: the art of scanning the environment, Information Today Inc., Medford, NJ, 2002.
  • Correia Z., Wilson T.D., Factors influencing environmental scanning in the organizational context, "Information Research" 2001, No.l, Vol. 7.
  • Fahey L., Analiza konkurencji: od danych do rozpoznania, [w:] Biznes, t. 2. Zarządzanie firmą, cz. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Hunek J.K., Systemy wczesnego ostrzegania, "Przegląd Organizacji" 1989, nr 5.
  • Jain S.C., Environmental scanning in U.S. corporations in 1984, "Long Range Planning" 1984, April.
  • Jelonek D., Systemy komputerowego wspomagania monitorowania otoczenia przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2002.
  • Jelonek D., Systemy wczesnego ostrzegania w monitorowaniu otoczenia e-przedsiębiorstwa, [w:] Integracja IT z systemami zarządzania w organizacjach gospodarczych, red. L. Kiełtyka, Wydawnictwo P.H.U.Salus, Toruń 2006.
  • Lesca H., Pour un managemment strategique de l 'information, "Revue Francaise de Gestion" 1992, septembre, novembre.
  • Olszak C.M., Tworzenie i wykorzystanie systemów business intelligence na potrzeby współczesnej organizacji, AE, Katowice 2007.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1996.
  • Rouibah K., Ould-Ali S., PUZZLE: a concept and prototype for linking business intelligence to business strategy, " Journal of Strategic Information System" 2002, Vol. 11 (2).
  • Sopińska A., Model Systemu Informacji Strategicznej w przedsiębiorstwie, [w:] System Informacji Strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, red. R. Borowiecki, M. Romanowska, Difin, Warszawa 2001.
  • Wacławik Ł., Strategia czuwania - metoda informacyjnego wspomagania zarządzania strategicznego, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 1997, nr 6.
  • Xu X.M., Kaye G.R., Yanqing Duan Y., UK executives' vision on business environment for information scanning A cross industry study, "Information & Management" 2003, No. 40.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168041605

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.