PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 4 | 21--35
Tytuł artykułu

Sposoby bezpośredniego rozwiązywania sporów - od projektów społecznych do zarządzania organizacją

Autorzy
Warianty tytułu
Firsthand Dispute Resolution: From Social Projects to Organizational Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu są sposoby udziału uczestników (stron) sporu w dochodzeniu do porozumienia w sytuacjach ich ostrej konkurencji lub otwartej konfrontacji. Procedury rozwiązywania sporów i konfliktów, które nawiązują do bezpośredniego udziału zainteresowanych stron w tym procesie, to przede wszystkim konsultacje, negocjacje oraz mediacja. W szerokim ujęciu radzenie sobie w kłopotliwych sytuacjach bez odwoływania się do instytucji prawnych lub administracji publicznej jest istotne z punktu widzenia aktywności społecznej. Mówienie o problemie, uzgadnianie rozbieżnych interesów i celów na zasadzie wymiany informacji i dialogu (polilogu) oraz drogą negocjowania prowadzi do radykalnych zmian w kulturze i obyczajach narodów Europy Środkowej i Wschodniej, które wciąż jeszcze są obciążone doświadczeniami z czasów totalitarnego zarządzania. Potrzebny jest dłuższy okres, aby konflikt zaczęto ujmować w tych społeczeństwach jako problem do rozwiązania, jako sytuację, w której konfrontacyjny układ stosunków przewiduje możliwość racjonalnego kompromisu i aktywności stron konfliktu w poszukiwaniu porozumienia. Odpowiednie zmiany muszą być wprowadzone do systemu prawnego i administracji publicznej. O dynamice rozpowszechnienia BRS w codziennych stosunkach zawodowych i rodzinnych decyduje również tempo wzrostu społecznej świadomości o możliwościach rozwiązywania sporów drogą konsultacji, negocjacji i mediacji oraz nabywania doświadczeń w tej dziedzinie. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper deals with the issue of engaging different parties into dispute resolution i the situation of severe competition or even open confrontation. Firsthand Dispute Resolution (FDR) procedures such as consultation, negotiation, and mediation mean that a social actor meets a conflict by promoting exchange of Information, dialogue and constructive relationship with the other party. On the societal level the FDR is meaningful as a factor for individuals' and groups' high sociality. By raising problems, adjusting controversial interests and objectives, interacting social subjects create new standards of cooperation in society. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
21--35
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Michała Römera, Litwa
Bibliografia
  • 1. Bauman Z., (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • 2. Bean M., Fisher L., Eng M., (2007), Assessment in Environment and Public Policy Conflict Resolution: Emergening Theory, Patterns of Practice, and a Conceptual Framework, "Conflict Resolution Quarterly", vol. 24, No. 4.
  • 3. Bobot L., (2007), Conflict Resolution in French Banks, "VI International Conference of World Mediation Forum", Jerusalem.
  • 4. Bradley S., Smith M., (2000), Community Mediation: Reflections on a Quarter Century of Practice, "Mediation Quarterly" vol. 17, No. 4.
  • 5. Callister R., Roberts W. Jr., James A., (1997), Japanese Community and Organizational Mediation, "Journal of Conflict Resolution" vol. 41, No. 2, April.
  • 6. Casale G., (1999), Labour disputes settlement in selected Central and Eastern European countries, "Teisė", No. 33 (3), Vilnius University.
  • 7. Čepenaitė A.D., (2008), Tarpininkavimas, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba, Vilnius.
  • 8. Coser L.A., (1956), The Functions of Social Conflict, Free Press, Glencoe, Ill.
  • 9. Currie C., (2003), Conflict and Mediation: a Framework of Justice, [w:] Proceedings of the Conflict Resolution Symposium: 2002, Carleton University, Ottawa.
  • 10. Deutsch M., (1990), Sixty Years of Conflict, "International Journal of Conflict Management", No. 3.
  • 11. Dürrschmidt J., Taylor G., (2007), Globalization, Modernity and Social Change, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke.
  • 12. Grigas R., (1998), Socialinių įtampų Lietuvoje laukai, Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuvos filosofijos ir sociologijos institutas, Vilnius.
  • 13. Hermochova S., (1997), Reflections on Living Through the Changes in Eastern Europe, "The Annals of the American Academy of Political and Social Science", vol. 552.
  • 14. Kozan M.K., (1997), Culture and Conflict Management: a Theoretical Framework, "International Journal of Conflict Management", vol. 8, iss. 4.
  • 15. Lakis J., (2009), Social Conflicts and the Culture of Cooperation in Transitional Society, "Baltic Journal of Management", vol. 4, No. 2.
  • 16. Morawski W., (1995), Korporatyzm: wyłanianie się nowych stosunków przemysłowych w Polsce, [w:] Negocjacje: droga do paktu społecznego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
  • 17. Nęcki Z., (2000), Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków.
  • 18. Nieciuński W., (1995), Przekształcenia w układach społecznych i polityczne uwarunkowania porozumień społecznych, [w:] Negocjacje: droga do paktu społecznego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
  • 19. Ohanyan A., (1999), Negotiation Culture in a Post-Soviet Context: An Interdisciplinary Perspective, "Mediation Quarterly", vol. 17, No. 1.
  • 20. Penc J., (2001), Kreowanie zachowań w organizacji, Placet, Warszawa.
  • 21. Picard Ch., i in., (2004), The Art and Science of Mediation, Emond Montgomery Publications, Toronto.
  • 22. Rakauskienė O.G., (1997), Aktyvi socialinė-ekonominė politika Lietuvoje, "Filosofija, sociologija", No. 2.
  • 23. Ray L., (1997), Community Mediation Centers, "Mediation Quarterly", vol. 15, No. 1.
  • 24. Rękas A., (2002), Mediacja w praktyce wymiaru sprawiedliwości - szanse i zagrożenia, "Mediator", nr 22 (3).
  • 25. Pегнет Э., (2005), Kонфликмы в организациях (пер. с нем.), Гуманитарный Центр, Харьков.
  • 26. Ritzer George (2003), Contemporary Sociological Theory and its Classical Roots: the Basic. Boston Burr Ridge, McGraw-Hill.
  • 27. Szaulauskas M.P., (2000), Socialine kaita:metodologija ir bendrosios tendencijos, [w:] Socialiniai pokycziai: Lietuva, 1990/1998, Garnelis, Vilnius.
  • 28. Shapiro I., (1997), Beyond Modernization: Conflict Resolution in Central and Eastern Europe, "The Annals of the American Academy of Political and Social Science", vol. 552.
  • 29. Sikora J., (1998), Zarządzanie konfliktem w zakładzie pracy, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp.o.o., Bydgoszcz.
  • 30. Socialinių paslaugų katalogas, (2006), "Žinios", nr 43.
  • 31. Sullivan B.A., Snyder M., Sullivan J.L. (ed.), (2008), Cooperation: The Political Psychology of Effective Human Interaction, Blackwell Publishing, Malden, Oxford, Victoria.
  • 32. Tyler M.C., Raines S.S., (2006), The Human Face of On-line Dispute Resolution, "Conflict Resolution Quarterly" vol. 23, No. 3.
  • 1. Zhiyong L., (1997), A Conflict Resolution Approach to Public Administration, "Public Administration Review", vol. 57, iss. 1, [online], www.questia.com, [17.01.2004].
  • 2. Partners for Democratic Change, [online], http://www.partnersglobal.org/who/history, [6.05.2009].
  • 3. Wróbel A.M., Mediation in Poland, [online], [http://www.mediate.com/articles/wrobelA2.cfm], [11.08.2007].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168065454

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.