Warianty tytułu
Firsthand Dispute Resolution: From Social Projects to Organizational Management
Języki publikacji
Abstrakty
Przedmiotem artykułu są sposoby udziału uczestników (stron) sporu w dochodzeniu do porozumienia w sytuacjach ich ostrej konkurencji lub otwartej konfrontacji. Procedury rozwiązywania sporów i konfliktów, które nawiązują do bezpośredniego udziału zainteresowanych stron w tym procesie, to przede wszystkim konsultacje, negocjacje oraz mediacja. W szerokim ujęciu radzenie sobie w kłopotliwych sytuacjach bez odwoływania się do instytucji prawnych lub administracji publicznej jest istotne z punktu widzenia aktywności społecznej. Mówienie o problemie, uzgadnianie rozbieżnych interesów i celów na zasadzie wymiany informacji i dialogu (polilogu) oraz drogą negocjowania prowadzi do radykalnych zmian w kulturze i obyczajach narodów Europy Środkowej i Wschodniej, które wciąż jeszcze są obciążone doświadczeniami z czasów totalitarnego zarządzania. Potrzebny jest dłuższy okres, aby konflikt zaczęto ujmować w tych społeczeństwach jako problem do rozwiązania, jako sytuację, w której konfrontacyjny układ stosunków przewiduje możliwość racjonalnego kompromisu i aktywności stron konfliktu w poszukiwaniu porozumienia. Odpowiednie zmiany muszą być wprowadzone do systemu prawnego i administracji publicznej. O dynamice rozpowszechnienia BRS w codziennych stosunkach zawodowych i rodzinnych decyduje również tempo wzrostu społecznej świadomości o możliwościach rozwiązywania sporów drogą konsultacji, negocjacji i mediacji oraz nabywania doświadczeń w tej dziedzinie. (abstrakt oryginalny)
The paper deals with the issue of engaging different parties into dispute resolution i the situation of severe competition or even open confrontation. Firsthand Dispute Resolution (FDR) procedures such as consultation, negotiation, and mediation mean that a social actor meets a conflict by promoting exchange of Information, dialogue and constructive relationship with the other party. On the societal level the FDR is meaningful as a factor for individuals' and groups' high sociality. By raising problems, adjusting controversial interests and objectives, interacting social subjects create new standards of cooperation in society. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Michała Römera, Litwa
Bibliografia
- 1. Bauman Z., (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- 2. Bean M., Fisher L., Eng M., (2007), Assessment in Environment and Public Policy Conflict Resolution: Emergening Theory, Patterns of Practice, and a Conceptual Framework, "Conflict Resolution Quarterly", vol. 24, No. 4.
- 3. Bobot L., (2007), Conflict Resolution in French Banks, "VI International Conference of World Mediation Forum", Jerusalem.
- 4. Bradley S., Smith M., (2000), Community Mediation: Reflections on a Quarter Century of Practice, "Mediation Quarterly" vol. 17, No. 4.
- 5. Callister R., Roberts W. Jr., James A., (1997), Japanese Community and Organizational Mediation, "Journal of Conflict Resolution" vol. 41, No. 2, April.
- 6. Casale G., (1999), Labour disputes settlement in selected Central and Eastern European countries, "Teisė", No. 33 (3), Vilnius University.
- 7. Čepenaitė A.D., (2008), Tarpininkavimas, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba, Vilnius.
- 8. Coser L.A., (1956), The Functions of Social Conflict, Free Press, Glencoe, Ill.
- 9. Currie C., (2003), Conflict and Mediation: a Framework of Justice, [w:] Proceedings of the Conflict Resolution Symposium: 2002, Carleton University, Ottawa.
- 10. Deutsch M., (1990), Sixty Years of Conflict, "International Journal of Conflict Management", No. 3.
- 11. Dürrschmidt J., Taylor G., (2007), Globalization, Modernity and Social Change, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke.
- 12. Grigas R., (1998), Socialinių įtampų Lietuvoje laukai, Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuvos filosofijos ir sociologijos institutas, Vilnius.
- 13. Hermochova S., (1997), Reflections on Living Through the Changes in Eastern Europe, "The Annals of the American Academy of Political and Social Science", vol. 552.
- 14. Kozan M.K., (1997), Culture and Conflict Management: a Theoretical Framework, "International Journal of Conflict Management", vol. 8, iss. 4.
- 15. Lakis J., (2009), Social Conflicts and the Culture of Cooperation in Transitional Society, "Baltic Journal of Management", vol. 4, No. 2.
- 16. Morawski W., (1995), Korporatyzm: wyłanianie się nowych stosunków przemysłowych w Polsce, [w:] Negocjacje: droga do paktu społecznego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- 17. Nęcki Z., (2000), Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków.
- 18. Nieciuński W., (1995), Przekształcenia w układach społecznych i polityczne uwarunkowania porozumień społecznych, [w:] Negocjacje: droga do paktu społecznego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- 19. Ohanyan A., (1999), Negotiation Culture in a Post-Soviet Context: An Interdisciplinary Perspective, "Mediation Quarterly", vol. 17, No. 1.
- 20. Penc J., (2001), Kreowanie zachowań w organizacji, Placet, Warszawa.
- 21. Picard Ch., i in., (2004), The Art and Science of Mediation, Emond Montgomery Publications, Toronto.
- 22. Rakauskienė O.G., (1997), Aktyvi socialinė-ekonominė politika Lietuvoje, "Filosofija, sociologija", No. 2.
- 23. Ray L., (1997), Community Mediation Centers, "Mediation Quarterly", vol. 15, No. 1.
- 24. Rękas A., (2002), Mediacja w praktyce wymiaru sprawiedliwości - szanse i zagrożenia, "Mediator", nr 22 (3).
- 25. Pегнет Э., (2005), Kонфликмы в организациях (пер. с нем.), Гуманитарный Центр, Харьков.
- 26. Ritzer George (2003), Contemporary Sociological Theory and its Classical Roots: the Basic. Boston Burr Ridge, McGraw-Hill.
- 27. Szaulauskas M.P., (2000), Socialine kaita:metodologija ir bendrosios tendencijos, [w:] Socialiniai pokycziai: Lietuva, 1990/1998, Garnelis, Vilnius.
- 28. Shapiro I., (1997), Beyond Modernization: Conflict Resolution in Central and Eastern Europe, "The Annals of the American Academy of Political and Social Science", vol. 552.
- 29. Sikora J., (1998), Zarządzanie konfliktem w zakładzie pracy, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp.o.o., Bydgoszcz.
- 30. Socialinių paslaugų katalogas, (2006), "Žinios", nr 43.
- 31. Sullivan B.A., Snyder M., Sullivan J.L. (ed.), (2008), Cooperation: The Political Psychology of Effective Human Interaction, Blackwell Publishing, Malden, Oxford, Victoria.
- 32. Tyler M.C., Raines S.S., (2006), The Human Face of On-line Dispute Resolution, "Conflict Resolution Quarterly" vol. 23, No. 3.
- 1. Zhiyong L., (1997), A Conflict Resolution Approach to Public Administration, "Public Administration Review", vol. 57, iss. 1, [online], www.questia.com, [17.01.2004].
- 2. Partners for Democratic Change, [online], http://www.partnersglobal.org/who/history, [6.05.2009].
- 3. Wróbel A.M., Mediation in Poland, [online], [http://www.mediate.com/articles/wrobelA2.cfm], [11.08.2007].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168065454