PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 828 | 37--50
Tytuł artykułu

Adaptacja społeczno-zawodowa nowo przyjętych pracowników

Autorzy
Warianty tytułu
The Social and Professional Adjustment of Newly Hired Employees
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule proces adaptacji społeczno-zawodowej zostanie przedstawiony jako złożona i niezwykle ważna subfunkcja, realizowana w zakresie funkcji personalnej, ze szczególnym naciskiem na tworzenie wartości dla organizacji. Zostanie także pokazane różne podejście do procesu adaptacji, jakie można znaleźć w literaturze przedmiotu. Po przedstawieniu modelowego przebiegu procesu adaptacji zostaną zasygnalizowane najczęściej popełniane błędy oraz różnice w postrzeganiu adaptacji przez pracowników i pracodawców. Na koniec pokazane zostaną koszty, jakie organizacje ponoszą wskutek braku lub niewłaściwego wprowadzania nowych pracowników do organizacji. (fragment tekstu)
EN
In market practice, it would be difficult to find an organisation unwilling to take on new employees. Everyone, therefore, is directly affected by the issue of the introduction to the organisation, yet little has been written about it. This failure stems from, above all, the perception that introduction is an unnecessary cost rather than an investment that can provide measurable medium- and long-term benefits in creating value for a company. On the basis of the available literature on the subject, this article presents a model of the introduction to the organisation for three areas: social, professional, and technical. The most common mistakes made during the process are examined and the costs enumerated. The article also looks at the correlation between the quality of employee-adjustment programmes and the process of employee turnover. The fact that introduction to the organisation programmes must cater for existing positions, the specifics of organisational culture and other factors that apply only to a particular organisation are also discussed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
37--50
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Armstrong M. [2005], Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Flis A. [2008], Adaptacja pracowników, http://www.cvmarket.pl (grudzień 2008).
  • Fowler A. [1996], Induction, wyd. 3, IPD, Londyn.
  • Golnau W. [2004], Zarządzanie zasobami ludzkimi, Cedewu, Warszawa.
  • Górecka K. [2005], Motywacja i adaptacja społeczno-zawodowa pracowników [w:] Edukacja dla bezpieczeństwa, red. A. Kusztelak, Poznań.
  • Employee Turnover and Retention [2008], raport, Chartered Institute of Personnel and Development, August.
  • Iwańczuk M. [2008], On-boarding - od rekrutacji do pełnego zaangażowania pracownika [w:] Personalni przy kawie, kwiecień.
  • Jamka B. [2001], Dobór zewnętrzny i wewnętrzny pracowników. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  • Kalinowski M., Brzezińska B. [2007], Adaptacja pracownicza w przedsiębiorstwie PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. [w:] Sukces organizacji. Rola kapitału ludzkiego, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
  • Listwan T. [1993], Kształtowanie kadry menedżerskiej w firmie, Wydawnictwo „Mimex”, Wrocław.
  • Mikuła B., Ziębicki B. [2003], Komunikacja wewnętrzna jako instrument adaptacji nowo przyjętych pracowników (wyniki badań w firmach Polski Południowej), Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 626.
  • Pocztowski A. [2003], Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
  • Rybol-Stalewska T., Stalewski T. [1998], Studium nierówności, „Personel” 7/8 (52/53).
  • Żarczyńska-Dobiesz A. [2008], Adaptacja nowego pracownika do pracy w przedsiębiorstwie, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168072949

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.