PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 10 | 38--42
Tytuł artykułu

Alianse strategiczne przedsiębiorstw jako forma strategii relacyjnej

Autorzy
Warianty tytułu
Strategic Alliances as a Form of Relation Strategy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Za główną przesłankę rozwoju aliansów strategicznych należy uznać rozwój procesów internacjonalizacji i globalizacji. Ma to związek w ujęciu ogólnym z rozwojem strategii relacyjnych współczesnych przedsiębiorstw. Alians strategiczny jest czymś pośrednim między konkurencją a fuzją, zawiera w sobie zarówno elementy walki, jak i współpracy. Alianse strategiczne mogą być rozpatrywane na gruncie wielu teorii: teorii kosztów transakcyjnych, teorii gier, teorii produkcji międzynarodowej, teorii sieci oraz teorii organizacyjnego uczenia się. (fragment tekstu)
EN
The international business literature has already acknowledged a number of positive outcomes for companies actively engaged in strategic alliances such as higher return an equity, better return on investment and higher success rates, compared with integration through mergers and acquisitions. The article presents: relation strategies and circumstances, essence, attributes, classifications and theories of strategic alliances. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
38--42
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
Bibliografia
  • 1. Bierman H. S., Fernandez Z., Game Theory with Economic Applications, Addison - Wesley Publishing Co., Reading Massachusetts 1993, s. 67-71.
  • 2. Contractor E J., Lorange P. (ed.), Cooperative Strategies in International Business, Lexington Books, Lexington 1988, s. 40-62 i 205
  • 3. Cunningham M., Calligan N., Competitiveness Through Networks of Relationships in Information Technology Product Markets, in Paliwoda S. (ed.): New Perspectives in International Marketing, Routledge, London 1991.
  • 4. Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa 2002, s. 33.
  • 5. Dietrich M., Transaction Cost Economics and Beyond. Towards a New Economics of the Firm, Routledge, London - New York 1994, s. 102.
  • 6. . Dunning J. H., Reappraising of the Eclectic Paradigm in the Age of Alliance Capitalism, "Journal of International Business Studies", vol. 26, Third Quarter 1995, no. 3, s. 461-462 oraz s. 475-476.
  • 7. Dyer J., Singh H., The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of International Competitive Advantage, "Academy of Management Review" 1998, vol. 23, no. 4, s. 660-679.
  • 8. Elmuti D., Kathawala Y., An Overview of Strategic Alliances, "Management Decision" 2001, vol. 39, no. 3, s. 207.
  • 9. Judge W. Q., Ryman J. A., The Shared Leadership Challenge In Strategic Alliances: Lessons from the U. S. Health Industry, "The Academy of Management Executive" 2001, vol. 15, no.2, s. 71.
  • 10. Kale P., Singh H., Building Firm Capabilities Through Learning: The Role of the Alliance Learning Process in Alliance Capability and Firm - Level Alliance Success, "Strategic Management Journal" 2007, vol. 28, no. 10, s. 984.
  • 11. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983, s. 23.
  • 12. Lorange P., Roos J., Strategic Alliances: Formation, Implementation and Evaluation, Blackwell Business, Cambridge, MA, 1993.
  • 13. Lynch R. P., Business Alliances Guide. The Hidden Competitive Weapon, J. Wiley & Sons, Inc., New York 1993, s. 7.
  • 14. Macias J., Nowe koncepcje przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji" 2008, nr 9, s. 12.
  • 15. Park S. H., Zhou D., Firm Heterogenity and Competitive Dynamice in Alliance Formation, "The Academy of Management Review" 2005, vol. 30, no. 3, s. 532.
  • 16. Penc-Pietrzak I., Strategie biznesu i marketingu, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998, s. 166-204.
  • 17. Porter M. E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001, s. 246.
  • 18. Porter M. E., The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, New York 1990, s. 65-67.
  • 19. Romanowska M., Strategie rozwoju i konkurencji, CIM, Warszawa 2000, s. 139-140.
  • 20. STRATEGOR. Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE, Warszawa 2001, s. 255 i 262.
  • 21. Stuart T. E., Sieci aliansów z punktu widzenia centrów sieci, [w:] Zarządzanie strategiczne. T. 1: Firma na rynku globalnym, Podręcznik dla studentów MBA, Wyd. K. E. Liber, Warszawa 2004, s. 349-358, Seria "" Financial Times".
  • 22. Sulejewicz A., Współpraca konkurencyjna przedsiębiorstw w świetle teorii gier, SGH, Warszawa 1994, s. 24-25.
  • 23. Thorelli H. B., Networks: Between Markets and Hierarchies, "Strategic Management Journal", 1986, no. 7, s. 37-51.
  • 24. Todeva E., Knoke D., Strategic Alliances and Models of Collaboration, "Management Decision" 2005, vol. 43, no. 1, s. 125.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168201756

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.