PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 6 | 4--9
Tytuł artykułu

TQM a jakość życia

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęta została próba zaprezentowania koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością (ang. Total Quality Management – TQM) na tle aspektów mających wpływ na jakość życia. Wykazano obszary wspólne i podobieństwa pomiędzy jakością życia i filozofią TQM. W tym celu przedstawiono autorski podział na cztery podkategorie: jakość społeczną, jakość wychowania i kształcenia, jakość pracy zawodowej oraz jakość zdrowia.
EN
The article presents relations between the TQM idea based on ideal organization model and life quality category. The authors divided the life quality category into the following four partial subcategories: social quality, education quality, professional quality and health quality. The aim of the division was to demonstrate common areas and similarities between life quality and TQM philosophy. Next part of the article describes the TQM idea not only from a perspective of its benefits, but also involved application doubts. The concept of the ideal organization was presented by use of the same partial subcategories as for the life quality in order to reveal comparative features. The authors prove that life quality and TQM as conceptual categories are complementary to each other. Practical improvement of organization towards TQM requires an engagement exceeding organizational thinking frames through application of quality life rules. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
4--9
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Opolska
  • Politechnika Opolska
Bibliografia
  • 1. Borys T., Jakość życia jako integrujący rodzaj jakości, w: J. Tomczyk-Tołkacz (red.) Jakość życia w perspektywie nauk humanistycznych, ekonomicznych i ekologii, Jelenia Góra
  • 2. Borys T., Jakość życia oraz pojęcia i relacje pochodne, w: W. Ostasiewicz (red.) Ocena i analiza jakości życia, wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004
  • 3. Bugdol M., Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, wyd. UJ, Kraków 2006
  • 4. Bugdol M., Goranczewski B., Projakościowe usprawnianie organizacji oparte na procesach. Koncepcje, metody, narzędzia, wyd. PWSZ, Oświęcim 2010
  • 5. Goranczewski B., Puciato D., Wybrane aspekty idei klienta wewnętrznego w zarządzaniu przez jakość, Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Public Management 2010", Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010
  • 6. Kindlarski E., Zarządzanie przez jakość w polskich przedsiębiorstwach, Warszawa 1993
  • 7. Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, wyd. Ossolineum, Warszawa 1982
  • 8. Oakland J. S., Total Quality Management, Oxford 1994
  • 9. Pike J., Barnes R., TQM in Action, London 1996
  • 10. PN-N 18001:2004, Systemy zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania, wyd. PKN, Warszawa 2004
  • 11. PN-EN ISO 9000:2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, wyd. PKN, Warszawa 2006
  • 12. Puciato D., Jakość życia mieszkańców gminy uzdrowiskowej na przykładzie Jedliny Zdroju, Studia i Monografie Politechniki Opolskiej nr 230, Opole 2008
  • 13. Standard SA 8000 (Social accountability) Społeczna odpowiedzialność biznesu, wyd. PKN Warszawa
  • 14. Wiśniewska M., Normy serii ISO 9000:2000, wyd. ODDK, Gdańsk 2002
  • 15. www.baldrige.nist.gov
  • 16. www.efqm.gov
  • 17. www.lii.net/deming.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168229227

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.