PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 4 | 3--7
Tytuł artykułu

Etyka w biznesie a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono, iż etyka działalności gospodarczej pozwala rozwijać się firmom we właściwym kierunku. Etyka jest obszarem kompleksowo związanym z szeroko rozumianą jakością. Jakością odnoszącą się do jakości produktów, usług, informacji, komunikacji, relacji interpersonalnych, a w konsekwencji wartości etycznych związanych z jakością życia. Problemy etyczne pozostają w związku ze Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR). Zgodnie z zasadami CSR organizacja zobowiązuje się do przyczynienia się do zrównoważonego rozwoju przy pomocy i współpracy pracowników, społeczności lokalnych i całego społeczeństwa.
EN
In socio-economic conditions of the 21st century, return to ethics is noticed in the business world. An interest in ethical behaviour is resulting from a sudden increase of access to information, growing role of media, globalization, scandals, terrorism and the fall of large corporations such as Enron. Ethics allows business activity to grow safely in the right direction. The business sector is making attempts at formulating ethical principles. Ethics area tied to comprehensively understood quality. Quality relating to products, services, information, communication, interpersonal relationships, and in consequence ethics related to the quality of life. All quality depends on the ethicality of man, including the quality of fruits of his work. Ethical problems remain in connection with - Corporate Social Responsibility. Under CRS a business obliges to contribute to the balanced development with the help and cooperation of employees, local communities and the entière society. The aim of CRS framework is to improve quality of life for all, which in turn leads to the development og the business sector and the entière society. Under the conditions of sustainable development decision-makers must take into account the so-called '3E' i.e. ethics, ecology and economics. One should bear in mind R Drucker's words that ethics and morality aren't everything but without them nothing will thrive. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
3--7
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Chryssides GD., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN Warszawa 1999.
  • 2. Drucker P., Społeczeństwo prokapitalistyczne, PWN Warszawa 1999.
  • 3. European Commission, Green Paper on Corporate Social Responsibility: Promoting a European Framework for Corporate Social responsibility, COM (2001) 366.
  • 4. European Commission, Implementing the Partnership for Growth and Jobs: Making Europe a Pole of Excellence on GSR, COM (2006)136.
  • 5. Gasparski W., Lewicka-Strzałkowska A., Rok B., Szulczewski G., Europejskie i światowe standardy etyki oraz społecznej odpowiedzialności w działalności gospodarczej w: Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, w: W. Gasparski (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2003.
  • 6. Kisielnicki J. (red), Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach. Oficyna Wydawnicza WSHiP Warszawa 2003.
  • 7. Kopycińska D., Koncepcja społecznej odpowiedzialności firmy - poezja teorii i proza życia, w: Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, J. Dietl, W. Gasparski (red.), PWN Warszawa 2001.
  • 8. Landes D.S., Bogactwo i nędza narodów, tłum. H. Janowska, Warszawa 2000, s. 202.
  • 9. Lewicka-Strzałkowska A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2006.
  • 10. Maliński M., I ty jesteś biznesmenem, Prodoks, Kraków 2000.
  • 11. Płoszajski P, Szumniak J., Pohrybieniuk P, Firma jako odpowiedzialny obywatel. Koncepcja podstawy globalnej piramidy ekonomicznej w praktyce, w: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, red. Z. Pisz, A. Rójek - Nowosielska, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, 2005, nr 5.
  • 12. Porębski C., Czy etyka się opłaca, Znak, Kraków 1997.
  • 13. Porter M.E, M.R. Kramer, The Link between Competitive Advantage and Corporate Social responsibility, "Harvard Business Review", December 2006.
  • 14. Prahalad C.K., Hammond A., Serving the Word's Poor Profitably, "Harvard Business Review" September 2002.
  • 15. Rawicka A., Ptak A., Lepka J., Przedsiębiorstwa w krainie działań społecznych, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa 2003.
  • 16. Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  • 17. Szymborska W, Chwila, Kraków, 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168250437

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.