PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 4 | 8--14
Tytuł artykułu

Geneza zmian w normie ISO 9001:2008 (1)

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Z artykułu będącego 1. częścią serii dotyczącej zmian w normie ISO 9001:2008 wynika, iż prace nad aktualizacją normy ISO 9001 stanowiły jedno z szeregu działań podejmowanych na zlecenie Międzynarodowego Forum Akredytacji (IAF) w celu zwiększenia zaufania przedsiębiorców, czy konsumentów do wystawiania certyfikatów normy ISO 9001. W tej części przedstawiono wydarzenia, które wpłynęły na kształt najnowszej wersji normy ISO 9001.
EN
In 2005 when work on ISO 9001 revision update has already started, IAF general assembly received distressing feedback from the market stating that increasing number of organizations could no longer rely on the performance of its suppliers certified to ISO 9001. They decided that actions must be taken urgently to change this troubling trend. Therefore, it has been developed a plan containing several initiatives with the common purpose to increase the customers confidence in quality management systems certifications. The task allocated to the ISO/TC 176 technical committee responsible for ISO 9001 revision was to review the requirements contained in ISO 9001:2000 to check if those were sufficient for supporting the main objective of this standard, ie. to provide confidence that organizations which implemented quality management system based on the above mentioned standard demonstrate their ability to consistently provide conforming products to customers. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
8--14
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Dougherty R. A., Palmes P.: Back to basics, The Auditor, 2008, Vol. 3 No 5
  • 2. Galloway J.: 10 steps to keeping customers loyal, Quality Digest, 21/10/2009, http://www.qualitydigest.com/inside/quality-insider-news/keeping-customers-loyal.html
  • 3. Jezierski A.: Multiperspektywiczne definiowanie jakości procesów logistycznych w dobie konsumenckiej, LogForum, Vol.1, Issue 2, No 6, (2005)
  • 4. Kanikuła S.: Łańcuch dostaw pod ostrzałem, Outsourcing Magazine, 12/02/2008, www.outsourcing.com.pl
  • 5. Jacintho A.: Managing supply chain quality and risk in an era of globalization, Quality Digest, 05/12/2008, http://www.qualitydigest.com/inside/quality-insider-article/managing-supply-chain-quality-and-risk-era-globalization.html
  • 6. ISO 9001:2000 - What does it mean in the supply chain?, www.iso.org/iso
  • 7. Norma PN-EN ISO 9001:2009, Systemy Zarządzania Jakością -Wymagania
  • 8. ISO 9001 Auditing Practices Group Guidance on "Output matters!", 2006
  • 9. Anderson S., Reconnecting with strategy, Quality Digest, 24/08/2009: http://www.qualitydigest.com/inside/quality-insider-article/reconnecting-strategy.html
  • 10. ISO News: The ISO Survey - Latest ISO survey reveals sharp rise in use of standards for food safety and information security, (2009)
  • 11. ISO News: The ISO Survey - 2007 shows ISO management systems standards implemented in 175 countries, (2008)
  • 12. Rogala P: Certyfikacja systemów zarządzania - spojrzenie w przyszłość; Problemy Jakości; sierpień (2009):37
  • 13. Hunt L., Robitaille D., Williams C.: The Insiders' Guide to ISO 9001:2008; Patón Professional, Chico, USA (2008)
  • 14. ISOITC 176 Communique, N936, March (2009)
  • 15. IAF Update to the 44th CIML Meeting, Mombasa, Kenya, 24 September 2009 (2009)
  • 16. Russell S. J.: ISO not frustrated with IAF, "QualityWorld", 2009, Vol. 35 No 5, s. 3
  • 17. IAF Communique: Expected Outcomes for accredited certification to ISO 9001 (2009)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168250687

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.