PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 52 Podejście procesowe w organizacjach | 374--380
Tytuł artykułu

Model potencjału wirtualizacyjnego przedsiębiorstwa

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Model of Enterprises' Virtual Potential
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule stworzono model i przeprowadzono badania potencjału wirtualizacyjnego przedsiębiorstw. Działania te pokazały, jak skomplikowany jest proces tworzenia organizacji wirtualnych w polskich warunkach rynkowych. Wiele wskazuje jednak na to, że przy odpowiednim wsparciu systemowym tworzenie takich organizacji w naszym kraju jest możliwe. (fragment tekstu)
EN
Virtual organization is defined as a dynamic coalition of autonomous enterprises based on continuous reorganization of structure and scope of business activity pursuing common market opportunities. This model of organizational structure numbers among novel, alternative theories of enterprise and redefines the paradigms of creating competitive advantage. Its entire concept fulfills the need for gathering resources and competencies effectively. Consequently the issue of creating virtual organizations can play a significant role for Polish enterprises operating in dynamic and distributed global markets. The analyses performed showed that ICT infrastructure, business trust and core competencies determine the possibility of creation of virtual organization. The significant effect resulting from these analyses is the model of Enterprises' Virtual Potential. This concept constitutes a tool for specifying to what degree the given network of enterprises is ready to become a virtual organization and what position the particular firms will hold. The results achieved from the survey of chosen group of Polish companies revealed particular barriers of creating virtual organizations in Poland. Overcoming these barriers might contribute to the development of virtual organizations in Poland. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Belecheanu R., Pawar K.S., Riedel J., Santoro R., Conte M., ARICON initiative: barriers in adopting the virtual enterprise approach in the new product development {NPD) context, [w:] L.M. Camarinha-Matos, H. Afsarmanesh (red.), Processes and foundations for virtual organizations, Kluwer Academic, Boston 2003, s. 123-134.
  • Camarinha-Matos L.M., Afsarmanesh H., A roadmap for strategic research on virtual organizations [w:] L.M. Camarinha-Matos, H. Afsarmanesh (red.), Processes and foundations for virtual organizations, Kluwer Academic, Boston 2003, s. 33-46.
  • Davidow W.H., Malone M., The virtual corporation, New York, Harper Business, Frankfurt 1992.
  • Dzidowski A., Czynniki wpływające na rozwój organizacji wirtualnych, [w:] S. Trzcieliński (red.), Nowoczesne przedsiębiorstwo, Instytut Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej, Poznań 2005a.
  • Dzidowski A., Determinanty tworzenia organizacji wirtualnych, rozprawa doktorska, Politechnika Wrocławska, Wydział Informatyki i Zarządzania, Wrocław 2007.
  • Dzidowski A., Rola kluczowych umiejętności i zasobów w tworzeniu organizacji wirtualnych, [w:] A. Peszko (red.), Współczesne czynniki rozwoju przedsiębiorstwa, AGH, Kraków 2005b.
  • Dzidowski A., Rola zaufania w tworzeniu organizacji wirtualnych, [w:] L.H. Haber, M. Niezgoda (red.), Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, III Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Kraków, 23-24 czerwca 2005, UJ, Kraków 2006.
  • Dzidowski A., Virtual organization - two decades of experience, [w:] J. Wachowicz (red.), Electronic commerce. Theory and applications, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2005c.
  • Dzidowski A., Radosiński E., Rozwój e-biznesu w Polsce, [w:] I.K. Hejduk (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości - fikcja i rzeczywistość, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle Orgmasz, Warszawa 2004, s. 199-214.
  • Goranson H.T., The agile virtual enterprise, Quorum Books, London 1999.
  • Gruber M., Koeszegi S., Nöster M., Initiated networks - a strategic alternative for SMEs, 21st EGOS-colloquium, 30th of June-2nd of July, Berlin 2005.
  • Grudzewski W.M., Sankowska A., Wantuchowicz M., Determinants of business partners acceptance in collaborative working environments, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2005, nr 6.
  • Kisielnicki J., Modern organizations in virtual communities, IRM Press, 2002.
  • Marshall P., McKay J., Burn J., The three S's of virtual organizations: structure, strategy and success factors, [w:] B. Hunt, S. Barnes (red.), E-commerce & v-business, Butterworth Heinemann, 2001, s. 171-192.
  • Perkowski R., Szymankowski W., Wirtualizacja działalności małych i średnich przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", grudzień 2005.
  • Snellman K., Virtual organizations, concept and connections to relationship marketing, Research Paper for Virtual Marketing, 2000.
  • Yuan Pu Shao, Matthew K.O. Lee, Shao Yi Liao, Virtual organizations: the key dimensions, Academia/ Industry Working Conference on Research Challenges (AIWORC'00), 2000.
  • Zimniewicz K., Związki wirtualne-problemy i warunki powodzenia, [w:] Komputerowo zintegrowane zarządzanie, t. II, WNT, Warszawa 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168259923

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.