PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo

---

4--7
Tytuł artykułu

Konkurencyjność - strategiczny wymiar efektywności przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia istotę, strukturę, poziomy konkurencyjności i relacje między konkurentami: konkurencję, koopetycję, koegzystencję i współdziałanie (kooperację). Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w świetle raportów WEF i IMD jest raczej niska. Obserwuje się jednak konsekwentną poprawę konkurencyjności w zakresie licznych elementów potencjału konkurencyjnego i wykorzystywanych instrumentów konkurowania. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the essence, structure, levels of competitiveness and relationships among competitors: competition, coopetition, coexistence and cooperation. The competitiveness of Polish enterprises in light of report WEF and IMD is rather low. However, consequent improvement observed in scope of many elements of competitive potential and applied instruments of competition. (original abstract)
Czasopismo
---
Strony
4--7
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
Bibliografia
  • D. AUERBACH, Competition. The Economics of Industrial Change, Blackwell, Oxford 1988, s. 7.
  • K. BACHNIK, Poziom konkurencyjności polskich przedsiębiorstw - stan i uwarunkowania zmian, "Handel Wewnętrzny" nr 4-5/2007, s. 4.
  • W. BIEŃKOWSKI, Reaganomika i jej wpływ na konkurencyjność gospodarki amerykańskiej, PWN, Warszawa 1995, s. 24.
  • A.M. BRANDENBURGER, B.J. NALEBUFF, Coopetition, Doubleday, New York 1996, s. 22.
  • G. B. DAGNINO, F. LE ROY, S. YAMI, W. CZAKON, Strategie koopetycji - nowa forma dynamiki między organizacyjnej, "Przegląd Organizacji" nr 6/2008, s. 3.
  • D. FAULKNER, C. BOWMAN, Strategie konkurencji, Gebethner & S-ka, Warszawa 1996, s. 35.
  • O.D. FJELDSTADT, M. BECERRA, S. NARAYANAN, Strategie Action in Network Industries: An Empirical Analysis of the European Mobile Phone Industry, "Scandinavian Journal of Management" 2004, vol. 20, no. 1-2, s. 173-196.
  • P.A. GEROSKI, Innovation, Technological Opportunity and Market Structure, "Oxford Economic Papers" 1990, vol. 42, s. 586-602.
  • M. GORYNIA, B. JANKOWSKA, E. MAŚLAK, Branża jako przedmiot badań w ekonomii, "Gospodarka Narodowa" nr 3/2000, s. 38-42.
  • M. GORYNIA, M. BARTOSIK-PURGAT, B. JANKOWSKA, R. OWCZARZAK, Strategie firm polskich wobec inwestorów zagranicznych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 12/2005, s. 58.
  • A. HILDEBRANDT, Konkurencyjność - próby zdefiniowania i pomiaru zjawiska, "Wspólnoty Europejskie" nr 3/2002, s. 69.
  • Industrial Competitiveness, OECD, Paris 1996.
  • E.M. JAGIEŁŁO, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki Polski - wyniki analizy czynnikowej, "Ekonomista" nr 1/2005, s. 109-121.
  • B. JANKOWSKA, Konkurencja wewnątrzbranżowa jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstwa, "Gospodarka Narodowa" nr A/2002, s. 77.
  • B. JANKOWSKA, Konkurencja czy kooperacja?, "Ekonomista" nr 1/2009, s. 78.
  • T. OBŁÓJ, Trwałość przewagi konkurencyjnej - analiza empiryczna, "Przegląd Organizacji" nr 1/2006, s. 12.
  • G. PANAGIOTOU, The Impact of Managerial Cognitions on the Structure - Conduct - Performance (SCP) Paradigm. A Strategic Group Perspective, "Management Decision" 2006, vol. 44, no. 3, s. 424-425.
  • M.E. PORTER, The Competitive Advantage of Nations, Macmillan, London 1998, s. 21.
  • M. ROMANOWSKA, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2004, s. 263.
  • M. RYBAK (red.), Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa 2003, s. 11.
  • M.J. STANKIEWICZ, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2005, s. 89.
  • B. STĘPIEŃ, M. SULIMOWSKA-FORMOWICZ, Metody pomiaru konkurencyjności przedsiębiorstwa, "Gospodarka Narodowa" nr 5-6/2004, s. 44.
  • I. SZCZEPANIAK, Konkurencyjność polskich producentów żywności, "Przemysł Spożywczy" nr 8/2006, s. 28.
  • World Competitiveness Report, World Economic Forum, Geneva 1994, s. 18.
  • A. WZIĄTEK-KUBIAK, Międzynarodowa specjalizacja a konkurencyjność, "Ekonomista" nr 4/2001, s. 476-478.
  • F. ZERBINI, S. CASTALDO, Stay in or get out the Janus? The Maintenance of Multiplet Relationships Between Buyers and Sellers, "Industrial Marketing Management" 2007, vol. 36, no. 7, s. 941-954.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168313183

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.