PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | Marketing strategiczny i relacyjny : węzłowe kierunki i metodyka badań | 239--317
Tytuł artykułu

Metody analizy systemów komunikacji marketingowej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Komunikacja marketingowa jako sfera strategii, jak i działań taktyczno-operacyjnych przedsiębiorstwa jest przedmiotem zarówno stosowanych badań marketingowych - na potrzeby podejmowania decyzji marketingowych, jak i badań naukowych jej funkcjonowania — służącym celom poznawczym. Te ostatnie badania prowadzi się: w ramach subdyscypliny marketingu, którą jest zarządzanie marketingowe. W badaniach zarówno stosowanych, jak i naukowych można wykorzystywać wiele tych samych metod badawczych, choć w badaniach naukowych ich użycie wymaga spełnienia określonych wymogów (np. reprezentatywności badań, zasady korzystania z wielu dopełniających się, źródeł informacji itd.) W związku ze znaczeniem powyższej problematyki, istotna wydaje się jej szczegółowa identyfikacja i analiza. Celem badania było zidentyfikowanie głównych metod analizy systemów komunikacji marketingowej z uwzględnieniem różnych jej zakresów. Najpierw przedstawiono charakterystykę systemu komunikacji przedsiębiorstwa. Przedstawiony został proces promocji, ze szczególnym wyeksponowaniem różnic między ujęciem wąskim i szerokim oraz wymogów przy wdrażaniu podejścia relacyjnego. Syntetycznie przybliżone są tu też główne grupy narzędzi komunikacji z rynkiem. Dalej zaprezentowano istotę, znaczenie i wymiary analizy marketingowej w procesie zarządzania marketingowego. Scharakteryzowano metody analizy systemu komunikacji w kontekście celowości i poprawności metodologicznej działań promocyjnych z uwzględnieniem badań towarzyszących planowaniu mediów, analizy czytelności komunikatów i ustalaniu budżetu promocyjnego oraz w kontekście oceny skuteczności i efektywności promocji. (fragment tekstu)
Twórcy
Bibliografia
  • Adamus-Matuszyńska A.: Rola kultury organizacji w działalności public relations. W: Wybrane problemy Public Relations. Red. A. Adamus-Matuszyńska. AE, Katowice 1999.
  • Analiza rynku. Systemy i mechanizmy. Red. S. Mynarski. AE, Kraków 1993.
  • Badania marketingowe. Red. K. Mazurek-Łopacińska, AE, Wrocław 1998.
  • Balmer J.M.T: Corporate Identity, Corporate Branding and Corporate Marketing - Seeing Through the Fog. .European Journal of Marketing" 2001, Vol. 35, No 3/4.
  • Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A.: Badania marketingowe. Metody i oprogramowanie komputerowe. AE, Warszawa-Kraków 1992.
  • Bernacik M.: Lobbing profesjonalny, czyli o czym, kogo, kiedy i jak poinformować. "Marketing Serwis" 1997, nr 11.
  • Budzyński W.: Public relations, czyli zarządzanie reputacją firmy. Business Press, Warszawa 1997.
  • Czarnecki A., Korsak R.: Planowanie mediów w kampaniach reklamowych. PWE, Warszawa 2001.
  • Decyzje marketingowe. Red. J. Mazur. Difin, Warszawa 2002.
  • Doktorowicz K.: Współpraca z mediami jako element działań public relations. W: Wybrane problemy Public Relations. Red. A. Adamus-Matuszyńska. AE, Katowice 1999.
  • Domański T.: Skuteczna reklama i promocja. Poltext, Warszawa 1993.
  • Drewnicka M., Sobocińska M., Waniowski P.: Rola Public Relations w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. W: Marketing - Przełom wieków. AE, Wrocław, Jelenia Góra 2000.
  • Duliniec E.: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN, Warszawa 1994.
  • Elementy zarządzania informacją i komunikacją w przedsiębiorstwie. Red. Z. Martyniak. AE, Kraków 1997.
  • Flejterski S., Smoliński J.: Rola sprzedaży bezpośredniej i public relations w kształtowaniu pozytywnego wizerunku banku. W: Wybrane problemy usług finansowych w Polsce. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 1996.
  • Goban-Klas T.: Public relations, czyli promocja reputacji. Business Press, Warszawa 1994.
  • Grudzewski W., Dolińska M.: Rozwój marketingu relacji. "Organizacja i Kierowanie" 1998, nr 2.
  • Hales CF.: Opakowanie jako instrument marketingu. PWE, Warszawa 1999.
  • Kall J: Promocja sprzedaży, czyli jak sprzedać więcej. Business Press, Warszawa 1994.
  • Kall J.: Reklama. PWE, Warszawa 1995.
  • Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
  • Kotliński G.: Dlaczego sponsoring. "Marketing Serwis" 1997, nr 3.
  • Kujawa H., Polakowska-Kujawa L: Sponsoring. Poltext, Warszawa 1994.
  • Kwarciak B.: Co trzeba wiedzieć o reklamie. Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 1997.
  • Lambin J.J.: Strategiczne zarządzanie marketingowe. PWN, Warszawa 2001.
  • Leksykon marketingu. Red. Altkorn i T. Kramer. PWE, Warszawa 1998.
  • Łodziana-Grabowska J.: Efektywność reklamy. PWE, Warszawa 1996.
  • Mazur J.: Metody badania rozumienia przekazów w komunikacji marketingowej. W: Marketing. Metody i techniki badawcze. Red. Z. Kędzior. WSB, Dąbrowa Górnicza 2002.
  • Mazurek-Łopacińska K.: Podstawy rozwoju marketingu zorientowanego na klienta. W: Orientacje marketingowe podmiotów. Red. L. Żabiński. "Marketing i Rynek" 1996, nr 6.
  • Michalik M., Nowak L.: Komunikacja masowa. W: Strategie marketingowe. Red. H. Mruk. AE, Poznań 2002.
  • Michalik M., Nowak L.: Strategie komunikacji indywidualnej. W: Strategie marketingowe. Red. H. Mruk. AE, Poznań 2002.
  • Mynarski S.: Badania rynkowe w warunkach konkurencji. Fogra, Kraków 1995.
  • Mynarski S.: Marketing jako system komunikacji. W: Handel i marketing. AE, Poznań 1992.
  • Nęcki z.: Komunikacja międzyludzka. Antykwa S.C, Kraków 2000.
  • Niestrój R.: Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne. PWN, Warszawa 1996.
  • Otto J.: Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. CH. Beck, Warszawa 2001.
  • Pisarek W.: Analiza zawartości prasy. Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1983.
  • Pociecha J.: Metody statystyczne w badaniach marketingowych. PWN, Warszawa 1996.
  • Pomykało W.: Strategie public relations (l). "Personel" 1995, nr 3.
  • Rogoziński K.: Nowy marketing usług. AE, Poznań 1998.
  • Rutkowski I., Wrzosek W.: Strategia marketingowa. PWE, Warszawa 1985.
  • Simon H.: Zarządzanie cenami. PWN, Warszawa 1996.
  • Strzyżewska M., Rószkiewicz M.: Analizy marketingowe. Difin, Warszawa 2002.
  • Sznajder A.: Sztuka promocji, czyli jak najlepiej zaprezentować siebie i swoją firmę. Business Press, Warszawa 1993.
  • Szromnik A.: Założenia i warunki kształtowania skutecznej strategii promocji w instytucjach finansowych. W: Instytucje finansowe - marketing - przedsiębiorstwa. AE, Poznań 1996.
  • Tyszka T.: Konflikty i strategie. Niektóre zastosowania teorii gier. WNT, Warszawa 1978.
  • Walesiak M.: Metody analiz danych marketingowych. PWN, Warszawa 1996.
  • West A.: Zaplanuj swój biznes. PWN, Warszawa 1998.
  • Wiktor J.W.: Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. PWN, Warszawa 2001.
  • Wójcik K.: Public Relations od A do Z. T. 1. Placet, Warszawa 1997.
  • Wrzosek W.: Funkcjonowanie rynku. PWE, Warszawa 1997.
  • Żabiński L.: Zmiany klasycznych orientacji marketingowych przedsiębiorstwa. ,,Marketing i Rynek" 1996, nr 6.
  • Zboralski M.: Nazwy firm i produktów. PWE, Warszawa 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000168997615

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.