PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 2 | 34--40
Tytuł artykułu

Polski konsument wobec ryzyka nieudanego zakupu

Warianty tytułu
Polish Consumer in the Face of a Poor Purchase Risk
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Bogata i zróżnicowana oferta produktów i marek, częste zmiany cen, brak wystarczającej wiedzy o nabywanym produkcie czy niewielkie doświadczenie zakupowe konsumentów powodują, że czują się oni na rynku coraz bardziej zagubieni i zdezorientowani. Dodatkowo mnożące się w ostatnich latach przypadki zagrożeń powodowanych złą jakością produktów (np. na rynku żywności) czy różnego rodzaju oszustw (np. na rynku usług turystycznych) wywołują wśród konsumentów wiele obaw i wątpliwości, czyniąc nawet najprostsze, wydawałoby się, decyzje nabywcze coraz trudniejszymi. Sytuacja ta związana jest z postrzeganiem przez konsumentów ryzyka podjęcia nietrafnej decyzji w procesie zakupu. Powstają w związku z tym pytania, czy ryzyko nieudanego zakupu jest przez polskiego konsumenta postrzegane, a jeśli tak, to które jego rodzaje mają największy wpływ na jego decyzje nabywcze. Jakie działania podejmuje polski konsument wobec dostrzeżonego ryzyka (ocenia jego wielkość, redukuje)? Szukając odpowiedzi na sformułowane w tym artykule pytania, zaprojektowano i przeprowadzono badania bezpośrednie, które zostały omówione w artykule. (abstrakt oryginalny)
EN
In the presented article the fact of Polish consumers great awareness of the existence of a poor purchase risk has been showed. Main types of risk have been described, which accompany consumers when doing shopping, pointing at performance, financial and physical risks as the most important types of risk from the point of view of consumers. Moreover, in the article, the means of evaluating the size of perceived risk have been indicated. Also, the most often applied strategies aiming at limiting the level of risk have been presented. Material for this article has been provided by the direct research results (quantity and quality) conducted by the author in May and September 2009. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
34--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • J.E.G. Bateson, Managing Services Marketing. Text and Readings, The Dryden Press, Chicago 1989, s. 89. Cyt. za: A.M. Wiśniewska-Szałek, A. Banaszak, Postrzeganie ryzyka przez konsumentów. W: Psychologia a rynek. Zachowania konsumentów, W.J. Paluchowski i G. Bartkowiak (red.), Wydawnictwo Rys, Poznań 2004, s. 40.
  • R.J. Markin, Jr., Consumer Behavior. A Cognitive Orientation, Macmillan, New York 1974, s. 526-527.
  • J.P. Peter, M.J. Ryan, An Investigation of Perceived Risk at Brand Level, "Journal Marketing Research" 1976, No. 13.
  • Z. Ratajczak, Zagrożenie. Między szokiem a depresją. W: Kryzysy, katastrofy, kataklizmy. Zjawiska współczesnej cywilizacji, K. Popiołek (red.), Wydawnictwo SPA, Poznań 2004.
  • T. Roselius, Consumer Ranking of Risk Reduction Methods, "Journal of Marketing" 1971, No. 35.
  • L.G. Schiffman, L.L. Kanuk, Consumer Behaviour, Prentice Hall, New Jersey 1994, s. 562.
  • P. Simcock, L. Sudbury, G. Wright, Age, Perceived Risk and Satisfaction in Consumer Decision Making. A Review and Extension, "Journal of Marketing Management" 2006, No. 22.
  • W.G. Zikmund, J.E. Scott, A Multivariate Analysis of Perceived Risk, Self-Confidence and Information Sources, "Advances in Consumer Research" 1973, No. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169049187

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.