PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 2 | 77--98
Tytuł artykułu

Dojazdy do pracy do Warszawy i Białegostoku - alternatywne podejścia metodologiczne

Warianty tytułu
Commuting to Warsaw and Białystok - Alternative Methodological Approaches
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W okresie PRL dojeżdżający do pracy samochodem do głównych miast Polski byli regularnie liczeni, co pozwalało na oszacowanie i analizę zarówno źródeł, jak i celów podróży. Od 1989 r. studia nad dojazdami do pracy stały się utrudnione ze względu na brak danych statystycznych. Autorzy artykułu wykorzystali dane z Warszawskiego Badania Ruchu z 2005 r. oraz autorskie kwestionariusze dotyczące dojazdów do pracy w Białymstoku i 19 gminach województwa podlaskiego z 2006 r. Ponadto zaprezentowano wyniki analizy Urzędu Statystycznego w Poznaniu dotyczącej dojazdów do pracy do Warszawy i Białegostoku z wykorzystaniem bazy danych POLTAX. Porównano rezultaty powyższych trzech metod badawczych dotyczące przeciętnych czasów podróży do pracy z atrakcyjnością Warszawy i Białegostoku dla dojeżdżających do pracy samochodem spoza tych miast. Z badań wynika między innymi, że atrakcyjność miasta zależy głównie od czasu podróży do pracy, a relacja między czasem podróży a atrakcyjnością miasta może zostać opisana za pomocą funkcji potęgowej. (abstrakt oryginalny)
EN
Road commuters in major Polish cities were counted regularly in the People's Republic of Poland. The origin and destination of their journey to work were easy to calculate and analyze. However, since 1989 the commuter research has become very difficult due to the lack of statistical data. For that reason, in case of commuting, opinion polis are the main source of data. The authors used the data gathered by the Warsaw Traffic Survey 2005 and a self-prepared questionnaire concerning commuting in Białystok and 19 gminas in the Podlaskie region in 2006. The results were compared with the study carried out by the Statistical Office in Poznań based on the POLTAX database. The purpose of this article is to compare the average time of a journey to work with the attractiveness of both Warsaw and Białystok for road commuters who live outside of these cities. The conclusions are that a city's attractiveness depends mainly on the time of a journey to work and the relationship between these variables can be described by the power function. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
77--98
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Polska Akademia Nauk
  • Polska Akademia Nauk
  • Polska Akademia Nauk
Bibliografia
  • Cegielski J., 1971, "Dojazdy ludności do pracy w Warszawie", Kronika Warszawy, nr 1 (5), s. 23-37.
  • Cegielski J., Kluszewski S., 1952, Dojazdy ludności do Warszawy w latach 1950-1951, IBM, Materiały i Dokumentacja, ser. E, z. 4.
  • Dobrosielski M., Dybicz T., 2007, "Ruch pojazdów ciężarowych w Warszawie w świetle Warszawskich Badań Ruchu 2005", Bezpieczne Drogi, nr 5-6.
  • Dolny E., 1983, Społeczno-ekonomiczne problemy dojazdów do pracy, Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
  • Dzieciuchowicz J.Z., 1979, "Rozkłady przestrzenne dojazdów do pracy ludności wielkiego miasta (na przykładzie Łodzi)", Studia KPZK PAN, t. 66, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Gawryszewski A., 2005, Ludność Polski w XX wieku, Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN (Monografie, nr 5).
  • Gawryszewski A., Potrykowska A., 1980, "Rozkłady odległości dojazdów do pracy do wybranych miast w latach 1959-1973", Przegląd Geograficzny, t. 52, Warszawa: Instytut Geografii PAN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 789-807.
  • Hołowiecka B., 2004, Oddziaływanie społeczno-gospodarcze miasta, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Klebba E., 1995, "Wpływ dojazdów do pracy na kształtowanie się poziomu życia ludności wsi województwa poznańskiego", Prace Komisji Geograficzno-Geologicznej, t. 23, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
  • Komornicki T., Śleszyński R, Rosik R, Pomianowski W. (przy współpracy M. Stępniaka i P. Siłki), 2009, "Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej", Biuletyn KPZK PAN, z. 241, Warszawa.
  • Lijewski T., 1967, "Dojazdy do pracy w Polsce", Studia KPZK PAN, t. 14, Warszawa.
  • Namysłowski J., 1980, Główne ośrodki codziennych dojazdów i wyjazdów w Polsce, Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
  • Niedzielski M., 2006, "A spatially disaggregated approach to commuting efficiency", Urban Studies, t. 43, nr 13, s. 2485-2502.
  • Niedzielski M., Śleszyński P, 2008, "Analyzing accessibility by transport modę in Warsaw", Geographia Polonica, t. 81, nr 2, s. 61-78.
  • Olędzki M., 1967, Dojazdy do pracy. Zagadnienia społeczno-ekonomiczne na przykładzie rejonu płockiego, Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Potrykowska A., 1983, "Współzależności między dojazdami do pracy a strukturą społeczną i demograficzną regionu miejskiego Warszawy w latach 1950-1973", Dokumentacja Geograficzna, z. 2, Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN.
  • Przepływy ludności związane z zatrudnieniem w Polsce w 2006 r., 2010, Poznań-Warszawa: GUS-Urząd Statystyczny w Poznaniu (w druku).
  • Rosik P, Śleszyński R, 2009, "Wpływ zaludnienia w otoczeniu drogi, ukształtowania powierzchni terenu oraz natężenia ruchu na średnią prędkość jazdy samochodem osobowym", Transport Miejski i Regionalny, nr l O, s. 26-31.
  • Śleszyński R, 2007, "Szacowanie liczby i rozmieszczenia pracujących w dużym mieście na przykładzie Warszawy", Przegląd Geograficzny, z. 3-4, s. 533-566.
  • Śleszyński P. (kierownik projektu), Stępniak M., Górczyńska M., Mazur M., 2008, Kartograficzno-statystyczna analiza sieci transportu autobusowego w województwie mazowieckim, Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN dla Ecorys Polska (materiał niepublikowany).
  • Taylor Z., 1999, Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej, Wrocław: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN- Wydawnictwo Continuo (Prace Geograficzne, t. 171).
  • Warszawskie Badanie Ruchu 2005 wraz z opracowaniem modelu ruchu, 2005, Warszawa: BPRW SA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169053596

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.