PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 12 | 20--27
Tytuł artykułu

Wykorzystanie metod punktowych modeli oceny i AHP przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek

Warianty tytułu
The Utilizing of the Grading Model and the AHP' Methods of a New Product which is Being Introduced to the Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie metodologii analizy służącej podjęciu decyzji co do ekonomicznej zasadności wprowadzenia nowego produktu na rynek. Opisano zastosowanie punktowego modelu oceny decyzyjnej oraz wykorzystanie metody AHP jako narzędzia badań definiujących wartość wskazań priorytetowych. Na tej podstawie można określić wagę poszczególnych elementów związanych z wdrażaniem na rynek nowego produktu.
EN
The article deals with the production and marketing decisions concerning the choice of one of the possible products introduced to the market by a company. It discusses the importance of particular criteria of decision making when it comes to introducing a new product to the market. In the article the following criteria of analysis were taken into account: the time spent on creating the model of a marketing product (i.e. a pattern, a recipe), of a production, a financial and a market elements. The analysis of the decision-makers’ preferences was carried out with the help of a chosen multi-criteria method: Analytic Hierarchy Process. The basis of the analysis in this article in one of the enterprises in administrative’ division into by Lesser-Poland province (Małopolska provinces) localized. The principles of analysis presented in this article are of utilitarian nature because of the possibility of a relatively easy way of implementing them in the work undertaken by the marketing departments or in the task marketing chosen for a given product, treating this article as an example. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
20--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • W. Adamus, A. Gręda, Wspomaganie decyzji wielokryterialnych w rozwiązywaniu wybranych problemów organizacyjnych i menedżerskich, "Badania Operacyjne i Decyzje" 2005, nr 2.
  • L. Michalczyk, Badania empiryczne poszczególnych etapów "marketingowego zarządzania produktem", "Zeszyty Naukowe TD UJ" 2010, nr 8.
  • L. Michalczyk, The Aspects of the Legal Marketing Methods in East-European Post-communistical Systems, "Brasilian Economical Review" 2007, No. 1.
  • T.L. Saaty, Decision Making for Leaders. The Analytic Hierarchy Process for Decisions in a Complex World, RWS Publications, Pittsburgh 2001.
  • S.C. Wheelwright, K.B. Clark, Revolutionising Product Development, Free Press, New York 1992.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169152078

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.