PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 3 | 35--39
Tytuł artykułu

Transformacyjny wymiar etycznego przywództwa w opinii polskich menedżerów

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja wyników eksploracyjnych badań postaw moralnych menedżerów, przeprowadzonych w ramach projektu „Etyczne standardy przywództwa organizacyjnego polskich menedżerów i przedsiębiorców”. Analizę wykonano na zbiorze 37 wywiadów z menedżerami wyższego szczebla. Postawione zostało pytanie, w jakim zakresie elementem postrzeganej roli przywódcy jest aktywne kształtowanie moralnych postaw podwładnych. Analiza nawiązuje do koncepcji etycznego przywództwa Browna i Treviño. Pytanie rozpatrywane jest w kontekście pięciu wyróżnionych perspektyw postrzegania związków etyki z zarządzaniem. Transformacyjny składnik etycznego przywództwa występuje przede wszystkim w wypowiedziach reprezentujących dwie perspektywy: „korporacyjny proceduralizm” i „etyczny profesjonalizm”. Potwierdzona została hipoteza na temat związku pomiędzy sposobem rozumienia etyczności w zarządzaniu a transformacyjnym komponentem postaw przywódczych. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present the results of the inductive interview-based study, which was conducted within the „Moral leadership standards of Polish managers and entrepreneurs" grant. The study was based on a sample of interviews with 37 CEO's. Systematic analysis of the data identified a transformational dimension of ethical leadership. Ethical managers communicate values message and intentionally model ethical behavior of employees. But findings suggest that transformational dimension of ethical leadership is unevenly distributed. Based on perceptions of the ethics and management relationship, the five types of managerial perspectives were distinguished. The transformational dimension of ethical leadership is strongly correlated only with two of them. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
35--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Bibliografia
  • D. ARNOTT, Corporate Cults. The Insidious Lure of the All-Consuming Organization, Amacom (American Management Association), New York 2000.
  • A. BANDURA, Social Learning Theory, Prentice-Hah, Englewood Cliffs, New Jersey 1977.
  • A. BANDURA, Social Foundations of Thought and Action, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1986.
  • B.M. BASS, A New Paradigm of Leadership: An Inquiry into Transformational Leadership, U.S. Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences, Alexandria 1996.
  • M.E. BROWN, L.K. TREVINO, Ethical Leadership: A Review and Future Directions, "Leadership Quarterly" 2006, vol. 17, issue 6, s. 595-616.
  • T.K. KONECKI, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • L.K. TREVINO, Ethical Decision Making in Organizations: A Person-Situation Interactionist Model, "Academy of Management Review" 1986, vol. 11, no. 3, s. 601-617.
  • L.K. TREVINO, L.P. HARTMAN, M. BROWN, Moral Person and Moral Manager: How Executives Develop a Reputation for Ethical Leadership, "California Management Review" 2000, vol. 42, no. 4.
  • L.K. TREVINO, L.P. HARTMAN, M. BROWN, A Qualitative Investigation of Perceived Executive Ethical Leadership: Perceptions from Inside and Outside the Executive Suite, Human Relations" 2003, vol. 56, no. 1.
  • G. YUKL, Leadership in Organizations, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey 2006, s. 262.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169433403

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.