PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4 | 12--15
Tytuł artykułu

Wartości kulturowe jako determinanty i regulatory procesu twórczości w organizacjach

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Narastająca liczba badań dotyczących roli wartości kulturowych w kształtowaniu kontekstu konkurencyjnego i wpływaniu na różnorodne efekty twórczości zwiększyła zainteresowania naukowe odnośnie do zależności kultura – twórczość. Informacja dostarczana przez literaturę przedmiotu wskazuje, że kultura jest w stanie wspomóc uczestników organizacji w doskonalszym generowaniu nowych i użytecznych idei. Ogólnie mówiąc, niniejszy artykuł przedstawia teoretyczną strukturę nośną, która wyjaśnia, w jaki sposób orientacje kulturowe umożliwiają organizacjom twórczy rozwój. (abstrakt oryginalny)
EN
While a growing body of research supports the notion that cultural values play an important role in the shaping the competitive context and influencing the variety of creative outcomes, concerns about culture - creativity are rising. The information provided in the literature indicate that culture can support organizational members better generate new and useful ideas. Overall, this article describes a theoretical framework of how cultural orientations help organizations sustain their creative growth. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
12--15
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] BRATNICKA K., Kultura organizacyjna i twórczość w przedsiębiorczych organizacjach - model koncepcyjny, "Przegląd Organizacji" nr 11/2010.
  • [2] CHOI W., MADJAR N., YUN S., Perceived Organizational Support, Goal Orientation, Exchange Ideology and Creativity, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal 2010.
  • [3] FARH J.-L., HACKETT R.D., LIANG L., Individual Level Values as Moderators of Organizational Support - Employee Outcome Relationships in China: Comparing the Effects of Power Distance and Traditionality, " Academy of Management Journal" 2007, vol. 50, no. 3.
  • [4] GELFAND M.J., EREZ M., AYCAN Z., Cross-Cultural Organizational Behavior, "Annual Review of Psychology" 2007, vol. 50.
  • [5] GONCALO J.A., STAW B.M., Individualism - Collectivism and Group Creativity, "Organizational Behavior and Human Decisions Process" 2006, vol. 100.
  • [6] HOFSTEDE G., Culture's Consequences: International Differences in Work Related Values, Sage, Thousand Oaks 1980.
  • [7] HOFSTEDE G., HOFSTEDE G.J., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2007.
  • [8] INGLEHART R., BAKER WE., Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values, "American Sociological Review" 2000, vol. 65 (February).
  • [9] KARWOWSKI M., Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Difin, Warszawa 2009.
  • [10] KIM S.S., Individualism - Collectivism and Team Creativity: A Motivated Information Processing Perspective, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal 2010.
  • [11] KIRKMAN B.L., LOWE K.B., GIBSON C.B., A Quarter Century of Culture's Consequences: A Review of Empirical Research Incorporating Hofstede's Cultural Value Framework, "Journal of International Business Studies" 2006, vol. 37, issue 3.
  • [12] MUELLER S.L., THOMAS A.S., Culture and Entrepreneurial Potential: A Nine Country Study of Locus of Control and Innovativeness, "Journal of Business Venturing" 2001, vol. 16, no. 1.
  • [13] PASCALE R.T., ATHOS A.G., The Art of Japanese Management, Simon & Schuster, New York 1981.
  • [14] SINHA D., TRIPATHI R.C., Individualism in a Collectivist Culture: A Case of Coexistence of Opposites, in: U. KIM, H.C. TRIANDIS, C. KAGITCIBASI, S.C. CHOI, G. YOON (eds.), Individualism and Collectivism: Theory, Method and Applications, Sage, Thousand Oaks 1994.
  • [15] TIHANYI L., GRIFFITH D.A., RUSSELL C.J., The Effect of Cultural Distance on Entry Mode Choice, International Diversification and MNE Performance: A Meta-analysis, "Journal of International Business Studies" 2005, vol. 36, no.3.
  • [16] ZAWADZKI K., Kultura organizacyjna a kreatywność pracowników, w: M. JUCHNOWICZ (red.), Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169509145

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.