PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 4 | 2--7
Tytuł artykułu

Komunikacja międzykulturowa

Warianty tytułu
The Intercultural Communication
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule poruszono interdyscyplinarny charakter problematyki komunikacji międzykulturowej, jej biologiczne, poznawcze i kulturowe korzenie. Przedstawiono pojęcia dialogu, dyskusji, debaty i rozmowy w lokalnym i międzynarodowym kontekście. Przybliżono budowę i funkcjonalność kanałów komunikacyjnych. Podniesiono także problematykę osobniczych międzykulturowych kompetencji komunikacyjnych uwzględniających aspekt zarówno emocjonalny, jak i kognitywny, a także kształtowanie kontekstu kulturowego z ich udziałem. W publikacji zaprezentowano wybrane wyniki badań dotyczące komunikacji międzykulturowej na świecie. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper discusses the interdisciplinary character of intercultural communication, its biological, cognitive and cultural origins. It presents the notions of dialogue, discussion, debate and conversation in local and international context. It also presents he structure and functionality of communication channels. It brings up the issues of individual intercultural communication competencies, considering both the emotional and cognitive aspect, as well shaping of cultural context with their participation. The publication contains selected results of research regarding intercultural communication around the world. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--7
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • L.A. Arasaratnama, M.L. Doerfel, Intercultural Communication Competence. Identifying Key Components from Multicultural Perspectives, "International Journal of Intercultural Relations" 2005, No. 29.
  • Z. Bauman, Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.
  • P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wyd. Naukowe PWN i ACADEMICA Wyd. SWPS, Warszawa 2009, s. 21.
  • A. Cudowska, Dialog kultur, "Edukacja i dialog" 1995, nr 10.
  • W. Cynarski, Proces globalizacji. Dialog kultur czy konflikt wartości?, Libra, Rzeszów 2002.
  • T. Czerwiński, M. Grzybowski, Wybrane zagadnienia z organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia, 1996, s. 68-72.
  • Dialog społeczny. Najnowsze dyskusje i koncepcje, R. Towalski (red.), Centrum Partnerstwa Społecznego Dialog, Warszawa 2007.
  • A. Falkowski, T. Tyszka, Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2006.
  • C. Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  • Kultura dialogu. Tożsamość europejska a edukacja, E. Borkowska, A. Łyda (red.), Wyd. WSZMiJO, Katowice 2004, s. 5.
  • J. Mahoon, Conflict Style and Cultural Understanding among Teachers in the Western United States. Exploring Relationships, "International Journal of Intercultural Relations" 2009, No. 1.
  • J. Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, GWP, Gdańsk 2005, s. 39.
  • J. Nikitorowicz, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Trans Humana, Białystok 1995, s. 12-15.
  • B.W. Pearce, Kyung-Wha Kang, Conceptual Migrations. Implications of 'Travellers' Tales' for Communication Theory. W: Intercultural Communication Theory, W. Gudykundst, Y.Y. Kim (red.), Sage, Beverly Hills 1988, s. 20-41.
  • V. Peltokorpi, Intercultural Communications in Foreign Subsidiaries. The Influence of Expatriates' Language and Cultural Competencies, "Scandynavian Journal of Management" 2010, No. 2.
  • R. Szwed, Tożsamość a obcość kulturowa, KUL, Lublin 2003, s. 65.
  • M. Winiarski, Znaczenie i wymiary dialogu międzyludzkiego. W: T. Pilch, O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Żak, Warszawa 2000, s. 128.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169551069

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.