PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 123 Rachunkowość a controlling | 458--474
Tytuł artykułu

Czynniki satysfakcji studenta

Warianty tytułu
Student's Satisfaction Factors
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie gospodarki rynkowej odpowiednie zarządzanie uczelnią wyższą wymaga nie tylko skupienia uwagi na właściwym gospodarowaniu zasobami uczelni, prowadzonych badaniach naukowych, ale także ocenie zadowolenia studenta. W dobie dużej konkurencji między uczelniami wygrywa ten, kto jest w stanie zaspokoić potrzeby szeroko rozumianego klienta, którym jest student. Artykuł podejmuje próbę usystematyzowania czynników satysfakcji na podstawie przeprowadzonych badań własnych oraz innych autorów. (abstrakt oryginalny)
EN
Proper managing of the university requires not only focusing its attention on appropriate application of resources, on the conducted research, but also on the evaluation of student satisfaction. In the age of the great competition between universities, the winner is the one who is able to meet the need of the student. The article is making an attempt at systematizing factors of satisfaction on the basis of conducted research and research works by other authors. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Aldridge S., Rowley J., Measuring customer satisfaction in higher education, "Quality Assurance in Education" 1998, vol. 6, no. 4.
  • Alvarez M., Rodriguez S., La calidad total en la universidad: podemos hablar de clientes?, "Boleti'n de Estudios Econo'micos" 1997, vol. 52, no. 161.
  • Banwet D.K., Datta В., A study of the effect of perceived lecture quality on post-lecture intentions, "Work Study" 2003, vol. 52, no. 5.
  • Coles C, Variability of student ratings of accounting teaching: Evidence from a Scottish business school, "International Journal of Management Education" 2002, vol. 2, no. 2.
  • Crumbley D.L., The dysfunctional atmosphere of higher education: Games professors play, "Accounting Perspectives" 1995, spring.
  • Crumbley L., Henry В., Kratchman S., Students 'perceptions of evaluation of college teaching, "Quality Assurance in Education" 2001, vol. 9, no. 4.
  • Douglas J., Douglas A., Barnes В., Measuring student satisfaction at UK university, "Quality Assurance in Education" 2006, vol. 14, no. 3.
  • Ellis R., Ratings of teachers by their students should be used wisely, "Chronicle of Higher Education" 1985, November.
  • Galloway L., Quality perceptions of internal and external customers: A case study in educational administration, "The TQM Magazine" 1998, vol. 10, no. 1.
  • Gray B.J., Fam K.S., Lianes V.A., Branding universities in Asia markets, "Journal of Product and Brand Management" 2003, vol. 12, no. 2.
  • Johnson V.E., Grade inflation: A crisis in college education, Springer-Verlag, New York 2003.
  • Jones T., Sasser W.E. Jr., Why satisfied customers defect, "Harvard Business Review" 1995, November December.
  • Khalifa A., Drawing on students' evaluation to draw a strategy canvas for a business school, "International Journal of Educational Management" 2009, vol. 22, no. 6.
  • Langbein L., Management by results: Student evaluation of faculty leaching and the mis-measurement of performance, "Economics of Education Review" 2008, vol. 27, no. 4.
  • Lin T., Economic behavior in student ratings of teaching: Revenge or reward?, Working Paper, Indiana University Northwest, School of Business & Economics, 2.12.2008, http://ssrn.com/ abstractE1318177.
  • Ngware M., Ndirangu M., An improvement in instructional quality: Can evaluation of teaching effectiveness make a difference?, "Quality Assurance I Education" 2005, vol. 13, no. 3.
  • Patterson PG, Spreng R.A., Modelling the relationship between perceived value, satisfaction and repurchase intentions in a business-to-business service context: An empirical examination, "International Journal of Service Industry Management" 1997, vol. 8, no. 5.
  • Perkins D., Gueri D., Schleh J., Effects of grading standards information, assigned grade, and grade discrepancies on student evaluations, "Psychological Reports" 2001, vol. 66.
  • Pounder J., Is student evaluation of teaching worthwhile?, "Quality Assurance in Education" 2007, vol. 15, no. 2.
  • Price I., Matzdorf F., Smith L., Agahi H., The impact of facilities on student choice of university, "Facilities" 2003, vol. 21, no. 10.
  • Rowley J., Designing student feedback questionnaires, "Quality Assurance in Education" 2003, vol. 11, no. 3.
  • Ryńca R., Kuchta D., Klaus A., Identyfikacja czynników satysfakcji studenta na przykładzie Politechniki Wrocławskiej, referat konferencyjny, Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Poszukiwanie Modelu Szkoły Wyższej nt. Doskonalenia Usług Edukacyjnych w Szkołach Wyższych w Procesie Integracji z Unią Europejską, Szklarska Poręba 2008.
  • Ryńca R., Kuchta D., Ocena czynników satysfakcji studentów na przykładzie państwowej i prywatnych uczelni, "Współczesna Ekonomia" 2010, nr 2.
  • Sallis E., Total quality management in education, Kogan Page, London 1993.
  • Siu N.Y.M., Wilson R.M.S., Modelling market orientation: An application in the education sector, "Journal of Marketing Management" 1998, vol. 14.
  • Smith R.A., Cranton P.A., Students' perceptions of teaching skills and overall effectiveness over instructional sittings, "Research in Higher Education" 1992, vol. 33, no. 6.
  • Sohail M.S, Shaikh N.M., Quest for excellence in business education: A study of student impressions of service quality, "The International Journal of Management" 2004, vol. 18, no. 1.
  • Turk N., Building a culture of quality assurance in the libraries of the University of Ljubljana, "New Library World" 2007, vol. 108, no. 3/4.
  • Veloutsou С, Lewis J.W., Paton R.A., University selection: Information requirements and importance, "The International Journal of Educational Management" 2004, vol. 18, no. 3.
  • Yamamoto G., University evaluation - selection a Turkish case, "International Journal of Educational Management" 2006, vol. 20, no. 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169571617

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.