PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 126 Asia - Europe : Partnership or Rivalry? | 399--411
Tytuł artykułu

Corporate Social Responsibility in Chinese and Indian Multinationals

Autorzy
Warianty tytułu
Społeczna odpowiedzialność biznesu w korporacjach chińskich i indyjskich
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Empirical studies show that there is a positive correlation between socially responsible behaviour and corporate returns. The CSR- is said to be good for society and good for business. The structure and models of CSR in developing countries present a conceptual and practical implication for corporate managers seeking a viable solution to extend their organization's investment in CSR. Research in development of strategies to implement CSR models will be highly useful in the future development of CSR in India and China. With the challenges of globalization, liberalization and the emerging trend towards a free market economy facing India and China, the role of CSR became more and more paramount. The CSR in India evolved from charity and traditional philanthropy (like "infrastructure philanthropy" of Indian Multinational - the Tata Group) towards a more diversified forms of corporate social responsibility (CSR). While the rapid development of the Chinese market brings about more opportunities to implement CSR strategy in many new fields (like "sport philanthropy" of Chinese Multinationals - Haier and SAIC during the Beijing Olimpic Games, the same as "CSR in art or culture" of SAIC and its global joint venture partner GM during Shanghai Expo 2010). Both Chinese and Indian corporations can benefit from adopting corporate responsibility strategies. The development and the implementation of strategies based on international standards and different types and models of corporate social responsibility (CSR) are essential for Chinese - and Indian corporations for further expansion on their home and international markets during the internationalization process. The internationalization process of Chinese and Indian corporations has been increasing the role of corporate social responsibility (CSR) on their home markets, which extended to create positive image and reputation of Chinese and Indian multinationals on foreign markets. (original abstract)
Studia empiryczne pokazują istnienie pozytywnej korelacji pomiędzy zachowaniami społecznie odpowiedzialnymi korporacji a poziomem zysków. CSR jest korzystne zarówno dla społeczeństwa, jak i dla biznesu. Struktura i modele CSR w krajach rozwijających się przedstawiają koncepcyjne i praktyczne implikacje dla menedżerów korporacji poszukujących odpowiednich rozwiązań inwestowania ich organizacji w obszarze CSR. Badania w zakresie rozwoju strategii implementacji modeli CSR mogą być bardzo użyteczne w przyszłym rozwoju CSR w Indiach i Chinach. Wraz z wyzwaniami globalizacji, liberalizacji oraz pojawiającego się trendu w kierunku gospodarki wolnorynkowej w odniesieniu do Indii oraz Chin, rola CSR stawała się coraz większa. CSR w Indiach rozwijało się od form bardziej tradycyjnych, takich jak działalność charytatywna czy tradycyjna filantropia (np. infrastructure philanthropy korporacji indyjskiej - Tata Group), w kierunku bardziej zróżnicowanych form społecznej odpowiedzialności CSR. Podczas gdy szybki rozwój rynku chińskiego przyniósł więcej możliwości do wdrażania strategii CSR w wielu nowych obszarach (jak filantropia w sporcie - sport philanthropy takich chińskich korporacji, jak Haier czy SAIC podczas Igrzysk Olimpijskich w Beijing, podobnie jak strategia CSR w obszarze kultury i sztuki - CSR in art or culture korporacji chińskiej SAIC i jej globalnego partnera joint-venture GM podczas Wystawy Shanghai Expo 2010). Zarówno chińskie, jak i indyjskie korporacje mogą odnosić korzyści z zastosowania strategii społecznej odpowiedzialności. Rozwój i implementacja strategii opartych na międzynarodowych standardach oraz zróżnicowanych typach i modelach społecznej odpowiedzialności biznesu CSR są sprawą podstawową dla dalszej ekspansji chińskich i indyjskich korporacji na ich rynkach rodzimych i międzynarodowych w ramach procesu internacjonalizacji. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Bénabou R., Tirole J., Individual and Corporate Social Responsibility (as preliminary work), Toulouse School of Economies Discussion Paper No. 4570, November 2009, The Institute for the Study of Labor (IZA) in Bonn.
  • Bhattacharya C.B., Korschun D., Sen S., Strengthening stakeholder-company relationships through mutually beneficial corporate social responsibility initiatives, Journal of Business Ethics 2009, Vol. 84.
  • Built to Last: Sustainability for a new world, Report 2009, www.lenovo.com/social responsibility/us/en/FY/2009_Lenovo Sustainability_Report pdf.
  • Chen H., Kong Y., Chinese consumer perceptions of socially responsible consumption, Social Responsibility Journal 2009, Vol. 5, No. 2, www.emeraldinsight.com__Insight_ViewContentServlet_ contentType=Article&Filename=_published_emeraldfulltextarticle_pdf_3080050302.
  • Chen H., Zhang H., Two-way communication strategy on CSR information in China, Social Responsibility Journal 2009, Vol. 5, No. 4, www.emeraldsight.com_Insight_ViewContentServlet_ contentType=Article&Filename=_published_emcraldfulltextarticle_pdf_3680050401.
  • Clark L.A. Roberts S.J., Employer's use of social networking sites: A socially irresponsible practice, Journal of Business Ethics, 12 February 2010.
  • CSR Guide, Corporate Social Responsibility (CSR), South China Morning Post 2002.
  • Das S.Ch., Status and direction of corporate social responsibility in Indian perspective: An exploratory study, Social Responsibility Journal 2009, Vol. 5, No. 1, www.emeraldsight.com_InsightViewContentServlet_contentType =Article&Filename=_published_emeraldfulltextarticle_pdf 3680050103.
  • Enderle G., Wealth creation in China and some lessons for development ethics, Journal of Business Ethics, 24 February 2010.
  • Gajdzik B., Ocieczek W., Social responsibility management in steelworks plant, Hutnik - Wiadomości Hutnicze 2008, No. 11.
  • Godlewski K., Ratan Tata, http://www.dziennik.pl/swiat/114308.html.
  • Gugler Ph., Shi J.Y.J., Corporate Social Responsibility for developing country multinational corporations: Lost war in pertaining global competitiveness?, Journal of Business Ethics 2009, Vol. 87.
  • Gupta A.D., Corporate social responsibility in India: Towards a sane society?, Social Responsibility Journal 2008, Vol. 4, No. 1/2, www.emeraldsight.com_Insight_ViewContentServlet_ contentType=Article&Filename=_published_emeraldfulltextarticle_pdf_3680040118.
  • Haier struggles to overcome the China slowdown, China Economic Review, www.chinaeconomicreview.com/partnercontent/info/Haier _Struggles_to_Overcome_the_China_Slowdown.html.
  • Haier: Wejście smoka, Harvard Business Review 2007, nr 57.
  • He M., Chen J., Sustainable development and corporate environmental responsibility: Evidence from Chinese corporations, Journal of Agricultural and Environmental Ethics 2009, Vol. 22.
  • Hui X., Yiqian W., Degui P., A study on risk perception and risk identification in the internationalization process of Chinese hi-tech enterprises - A case study of Huawei Technologies, Frontier Business Responsibility of China 2008, Vol. 2 (3).
  • India's Tata Group: Empowering Marginalized Communities 2004-5, The Synergos Institute/World Economic Forum, Feature February-April 2005.
  • Infosys Annual Report 2010, http://www.infosys.com/investors/reports-filings/quarterly-results/2009-2010/Q4/Pages/index.aspx.
  • Infosys BPO Journal IV - Technology the "New Normal"- Enabling Businesses, http://www.infosys.com/offerings/BPO-services/ Documents/ BPO-future-forward-IV.pdf.
  • Infosys Foundation, [in:] Infosys Annual Report 2008-09, www.infosys.com.
  • Infosys - Nowe tendencje w zarządzaniu offshoringiem, www.publicstandard.pl/ artykuly/57757_l. html.
  • Infosys Sustainability Report 08-09, http://www.infosys.com/sustainability/Documents/ infosys-sustainability-report-0809.pdf.
  • Jones B., Bown R., Tench R., Corporate irresponsibility and corporate social responsibility: Competing realities, Social Responsibility Journal 2009, Vol. 5, No. 3, www.emeraldsight.com_Insight_ViewContentServlet_contentType=Article&Filename=_published _emeraldfulltextarticle_ pdf_3680050201, pp. 300-310.
  • Kim H.-R., Lee M., Lee H.-T, Corporate Social Responsibility and employee-company identification, Journal of Business Ethics, 13 February 2010.
  • Koehn K., Ueng J., Is philanthropy being used by corporate wrongdoers to buy good will?, Journal of Management Governance 2010, Vol. 14, No. 1.
  • Lenovo CSR Highlights: Adopting socially responsible business practices in every aspect of operation, http://www.lenovo.com/social_responsibility/us/en/FY2009_ Lenovo Sustainability Report.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000169651734

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.