PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 86 Wizualizacja wyników badań marketingowych : podejścia, metody i zastosowania | 242--250
Tytuł artykułu

Decyzje finansowe w gospodarstwach domowych i ich racjonalność

Warianty tytułu
Rationality and Household Decision Making
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na podstawie przeprowadzonej krytycznej analizy literatury przed badaniami postawiono następujące hipotezy: H1: Wśród gospodarstw domowych można wyróżnić grupy różniące się strukturą wpływów decyzyjnych. H2: Istnieją statystycznie istotne różnice między wyróżnionymi segmentami w zakresie preferowania instrumentów (w zakresie ich oceny). H3: Oceny (zachowania) są racjonalne (w sensie racjonalności metodologicznej). Wyniki prezentowanych analiz pochodzą z badań przeprowadzonych przez autora na reprezentatywnej próbie wielkopolskich gospodarstw domowych w 2007 r. (fragment tekstu)
EN
The article focuses on the problem of family household roles when deciding on family savings. The first part presents a critical review of the topic. This allowed to put forward three hypotheses. The empirical analysis was done on the basis of the author's own research, which allowed the author to verify the hypotheses. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Ando A., Modigliani F., The Life Cycle Hypothesis of Saving: Aggregate Implications and Tests, "American Economic Review" 1963, 53.
  • Becker G.S., A Treatise of the Family, Harvard University Press, Cambridge 1991.
  • Boecker F., Praeferenzforschung als Mittel marktorientierter Unternehmensfuehrung, "Zeitschrift fuer Betribswirtschaftliche Forschung" 1986.
  • Białowąs S., Podejmowanie decyzji w gospodarstwie domowym - podział siły decyzyjnej w zakresie zachowań finansowych, [w:] Analiza i prognozowanie wahań koniunkturalnych w gospodarce polskiej, J. Garczarczyk (red.), Zeszyty Naukowe UE Poznań nr 115, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.
  • Boecker F., Kształtowanie preferencji wobec dóbr trwałego użytku w rodzinie, [w:] Zachowania konsumenta. Koncepcja i badania europejskie, M. Lambkin, G. Foxall, F. Van Raaij, B. Heilbrunn (red.), PWN, Warszawa 2001.
  • Davis H.L., Rigaux B.P., Perception of Marital Roles in Decision Processes, "Journal of Consumer Research" 1974.
  • Dubois D., Marchetti R.Z., Le triangle d'influence, un nouvel outil pour mesurer la repartition des roles dans les decisions families d'achat, Actes du 8eme Congres International del'Association Francaise du Marketing, Lyon 1992.
  • Fiedor B., Metodologiczny indywidualizm we współczesnej ekonomii neoklasycznej, "Ekonomista" 1997 nr 5-6, s. 671.
  • French J.R., Raven B.H., The Bases of Social Power, [w:] The Studies on Social Power, D. Cartwright (red.), Ann Arbor 1959.
  • Fishbein M., Ajzen I., Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley, Reading, MA 1975.
  • Foxall G.R., Goldsmith R.E., Psychologia konsumenta dla menadżera marketingu, PWN, Warszawa 1998, s. 126.
  • Gertzen H., Component Processes of Phased Decision Strategies, "Acta Psychologica", 80/1992.
  • Kahneman D., Tversky A., Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk, "Econometrica" 1979 nr 47(2), s. 263-292.
  • Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, ZN im. Ossolińskich, Wrocław 1969.
  • Kranichfeld M.L., Rethinking Family Power, "Journal of Family Issues" 1987 nr 8.
  • Kroeber-Riel W., Konsumentenverhalten, wydanie 4., Monachium 1984.
  • Lange O., Ekonomia polityczna, PWN, Warszawa 1978.
  • Popenoe D., American Family Decline, 1960-1990: A review and appraisal, "Journal of Marriage and the Family" 1993 nr 55.
  • Silk A.J., Kalwani M.U., Measuring Influencein Organizational Purchase Decisions, "Journal of Marketing Research" 1982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000170601447

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.