PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 820 | 63--74
Tytuł artykułu

Polska kultura organizacyjna jako źródło barier tworzenia organizacji opartych na wiedzy

Autorzy
Warianty tytułu
Poland's Organisational Culture as a Source of Barriers to the Creation of Knowledge-based Organisations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przeprowadzenie analizy porównawczej polskiej kultury organizacyjnej i modelu kultury organizacji opartej na wiedzy oraz wskazanie, w jakim stopniu polska kultura narodowa będzie przyjmować rozwiązania zawarte w teorii organizacji opartej na wiedzy. W przeprowadzanej analizie cech kultury polskiej zastosowano metodologię badań G. Hofstedego, przyjęto więc także zaproponowane przez niego rozumienie kultury organizacyjnej: kultura jako zjawisko społeczne jest „kolektywnym zaprogramowaniem umysłu człowieka, które odróżnia członków jednej grupy lub kategorii ludzi od drugiej". W wypadku kultury organizacyjnej owo zaprogramowanie umysłu należy ograniczyć do tych sytuacji, w których rozważa się sposoby myślenia i zachowania w obrębie organizacji. (fragment tekstu)
EN
The article looks at the results of research on Polish organisational culture and its basic characteristics, based on G. Hofstede's methodology. It presents a comparative analysis of a model of a knowledge-based organisation's culture with the virtues of Poland's national culture. It also highlights the numerous cultural barriers which could prove significant impediments to the creation in Poland of organisations based on knowledge and the application of knowledge management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Aniszewska G. [2007], Kultura organizacyjna - istota zjawiska [w:] Kultura organizacyjna w zarządzaniu, red. eadem, PWE, Warszawa.
  • Cewińska J., Wojtaszczyk K. [2005], Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego w świetle badań empirycznych [w:] Dysfunkcje zarządzania zasobami ludzkimi, red. Z. Janowska, J. Cewińska, K. Wojtaszczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Cewińska J., Wojtaszczyk K. [2007], Przeciwdziałanie dysfunkcjom i patologiom w miejscu pracy jako zadanie organizacji XXI wieku [w:] Społeczne aspekty przeobrażeń organizacyjnych, red. A. Potocki, Difin, Warszawa.
  • Hofstede G. [2000], Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
  • Hofstede G., Hofsiede G.J. [2007], Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
  • Mikuła B. [2007], Kultura organizacji inteligentnej [w:] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, red. B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, Difin, Warszawa.
  • Mikułowski Pomorski J. [2007], Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzynarodowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków.
  • Nasierowski W., Mikuła B. [1998], Cultural Dimensions of Polish Managers: Hofstede's Indices, „Organization Studies", nr 19.
  • Sitko-Lutek A. [2004], Wpływ znajomości kulturowych uwarunkowań doskonalenia menedżerów na skuteczność procesów organizacyjnego uczenia się [w:] Instrumenty i formy organizacyjne procesów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym, t. 2, red. A. Stabryła, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Sułkowski Ł. [2005], Epistemologia w naukach o zarządzaniu, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000170629593

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.