PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | 21 Marketing wartości społecznych | 115--128
Tytuł artykułu

"Tytus Andronikus" : teatr, film czy widowisko z wartości?

Autorzy
Warianty tytułu
"Titus Andronicus" : Theatre Performance, Movie or Ironic Approach to Values
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tytus Andronikus to klasyczny dramat (gr. dramatos - czynność, akcja), z wszystkimi jego cechami: jednością czasu, miejsca i akcji (choć Szekspir znany jest właśnie jako innowator wprowadzający nowości, zaburzające klasyczną charakterystykę tego rodzaju literackiego, w porównaniu jednak z innymi jego utworami Tytus Andronikus wydaje się bardzo tradycyjny); w formie dialogów, opatrzony skąpymi didaskaliami, przeznaczony do przedstawiania na scenie. A więc w swoim urzeczywistnieniu dramat należy do sztuki teatru. Świat przedstawiony koncentruje się wokół wyraźnie zarysowanej akcji, ta zaś rozwija się poprzez dialogi. Za pomocą apart5 odbiorca poznaje nieco więcej cech osobowościowych charakteryzujących poszczególne postaci. Te poboczne teksty pozwalają także odczytać dramatyczny zamysł autora i "nadążyć" za biegiem akcji. Wydaje się więc, że jest Tytus typowym utworem scenicznym, a jednak... (fragment tekstu)
EN
The text presents an analysis of the way some values are presented to society by contemporary media. Values are treated here as some kind of product which is proposed to potential customers. The ways through which society members are encouraged to follow values oriented towards increase of social well-being, differ in many ways. One of the methods of presenting those worth-to-be-followed values is their presentation through fine art, is movie. 'Titus Andronicus" movie, directed by J.Taymor is analyzed as a form of presentation of socially oriented values. It is also shown in the article as a phenomenon on connecting theatre and movie together, being at the same time an example of overcoming differences and splits in various artistic disciplines. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Barranger, M.S. (1986), Theatre. A Way of Seeing, Belmont: A Division of Wadsworth, Inc.
  • Bloom, A. (1995), Szekspir i polityka, Kraków: Wydawnictwo Arcana.
  • Burszta, W., Kuligowski, W. (1999), Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Warszawa: Wydawnictwo SIC.
  • Goban-Klas, T. (1999), Media i komunikowanie masowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hanuszkiewicz, A., Pawłowski, R. (2002), Teatr jest nudny beze mnie, Duży Format. Gazeta Wyborcza, 29 VIII 2002.
  • http://www.tytus.tantra.com.pl/tytus/
  • Mamzer, H. (1999), Stereotyp jako podłoże procesu percepcji sztuki. W: K. Zamiara, M. Golka (red.), Sztuka i estetyzacja, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 65-85.
  • Mamzer, H. (2001), Wielokulturowość czy wyzwolenie z więzów etnocentryzmu? Przegląd Bydgoski nr XII, s. 33-43.
  • McLuhan, M. (2001), Wybór tekstów, Poznań: Zysk i S-ka.
  • Mruk, H. (1994), Podstawy marketingu, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Pałubicka, A. (1997), Frazera i Levy-Bruhla koncepcje magii a problem poznania humanistycznego, Kultura Współczesna, nr 3-4 (15-16), s. 73-84.
  • Poleska, S. (2000), Futbol i teatr, Dialog nr 4, s. 183-186.
  • Ritzer, G. (1997), Mcdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.
  • Rorty, R. (1991), Objectivity, Relativism and Truth, Philosophical Papers, t. l, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Rorty, R. (1993), Edukacja i wyzwanie postnowoczesności. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację, s. 96-103, Toruń: Edytor.
  • Szekspir, W. (2001), Tytus Andronikus, przeł. M. Słomczyński, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000170659355

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.