PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | 20 Religia i religijność Europy | 143--160
Tytuł artykułu

Architektura Islamu w polskiej przestrzeni. Dosłowność czy metafora w utrzymaniu tożsamości?

Autorzy
Warianty tytułu
The Architecture of Islam in Polish Space. Literaliness or Metaphor in Maintaining Identity?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Islam jest religią, która chyba w najsilniejszy sposób wywiera wpływ na sztukę -w tym i architekturę - świata, w którym panuje. Dzieje się tak za sprawą koranicznych reguł decydujących o tym, jaki rodzaj środków ekspresji może być stosowany przez artystę. Powoduje to, że tożsamość autora (właściwie każdy jej rodzaj, jaki można sobie wyobrazić: tożsamość kulturowa, indywidualna, etniczna, społeczna etc.), również jego przeżycia i emocje, wyrażane są w bardzo ściśle, kulturowo określony sposób. Dotyczy to nie tylko sztuki sakralnej, ale także wszelkich przejawów twórczości "świeckiej", o ile o takiej można w ogóle mówić. Sztuka islamu, również architektura, której poświęcony jest poniższy tekst, poprzez swoją specyfikę podążania za nakazami Koranu, stała się sztuką niesłychanie symboliczną. Niesie w sobie wiele znaczeń, często czytelnych tylko dla członków własnej kultury. (...) rodzi się pytanie o to, w jaki sposób islam wyraża poprzez sztukę swoje wartości w innych kręgach kulturowych (np. w Polsce). (fragment tekstu)
EN
As Islam precisely describes what kind of artistic form of expression is allowed, it automatically influences art itself. For this reason it is interesting to compare such an example of art as architecture in the original cultural context and in context of different countries. Muslim minority in Poland is very small and its architecture consists only of mosques. They seem to be very different from those original ones in Turkey and Arabic countries. According to the author types of religious architecture reflect three different types of identity represented by regional Muslim groups.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Danecki J. (1998), Podstawowe wiadomości o islamie, 1.1 i II, Warszawa: Dialog
  • Hitti P.K. (1969), Dzieje Arabów, Warszawa: PWN
  • Kisielewski T. (1993), Nowy konflikt globalny, Warszawa: PAN ISP
  • Lakoff G., Johnoson M. (1988), Metafory w naszym życiu, Warszawa: PIW
  • Mamzer H. Jak rozumieć ğihăd? Kilka uwag o roli religii w konfliktach międzyetnicznych, (w druku)
  • Mamzer, H. (2000), Moje wyjście na świat - drzwi jako metafora komunikacji, Człowiek i Społeczeństwo, nr 17, s. 155-170
  • Mez A. (1979), Renesans Islamu, Warszawa: PWN.
  • Mrozek A. (1967), Koran a kultura arabska. Warszawa: KiW
  • Nonnenmen G., Nimblock T., Szajkowski B. (1997), Muslim communities in New Europe, Ithaca Press
  • Nudel (Omar) M.K. (2001), Zrozumieć Arabów, Warszawa: Studio Emka
  • Ricoeur P. (1975), La métaphore vive, Paris
  • Robinson F. (1996), Wielkie kultury świata. Islam, Warszawa: Świat Książki
  • Rushdie S. (2001), Fury, London: Jonathan Cape
  • Stępnik K. (1988), Filozofia metafory, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie
  • Stierlin H. (1997), Islam. Od Bagdadu do Kordoby. Wczesne budowle od 7 do 13 stulecia. Warszawa: Muza
  • Szahidewicz H. (2001), 40-lecie Muzułmańskiej Gminy Wyznaniowej w Białymstoku, Pomiąć i trwanie, nr 4, s. 5-8 Świat Islamu (2002) nr 2
  • Wielkie kultury świata. Islam. Chiny. Japonia. Kultury andyjskie (1998), (praca zbiorowa), Warszawa: Muza
  • Wrzosek W. (1995), Historia, kultura, metafora, Wrocław: Wrocławska Drukarnia Naukowa
  • Zwolińska K., Malicki Z. (1999), Słownik terminów plastycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000170698927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.