PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | Finanse | 153--161
Tytuł artykułu

Kierunki zmian w strukturze długu publicznego w okresach stabilizacji fiskalnej : przykład krajów Unii Europejskiej

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie długiem publicznym postrzegane jako proces wprowadzania decyzji dotyczących zmian w rozmiarach, strukturze i terminach zapadalności dłużnych papierów wartościowych służy osiągnięciu założonych celów. W dobie redukcji wysokiego poziomu długu publicznego wywołanego najczęściej wzrostem potrzeb pożyczkowych rządów wielu krajów do priorytetowych celów operacyjnych należy zaliczyć minimalizację kosztów oraz ryzyka obsługi długu publicznego. W rzeczywistości jednak prawidłowość w formułowaniu tego typu celów polega na dokonaniu oceny, do jakiego stopnia rząd może ignorować określone rodzaje ryzyka, minimalizując koszty obsługi (cost averse government) lub też w jakim stopniu może tolerować wyższe koszty obsługi w celu wyeliminowania lub ograniczenia ryzyka (risk averse government). (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Ardagna S., Caselli E, Lane X, Fiscal Discipline and the Cost of Public Debt Service: Some Estimates for OECD Countries, NBER Working Paper, No 10788, National Bureau of Economic Research, Cambridge MA, September 2004.
  • Barro R.J., Government Spending, Interest Rates, Prices and Budget Deficits in the United Kingdom, 1701-1918, «Journal of Monetary Economics" 1987, Vol 20, No 2.
  • Barro R.J., Optimal Management of Indexed and Nominal Bonds, NBER Working Paper, No 6197, National Bureau of Economic Research, Cambridge MA, September 1997.
  • Calvo G.A., Servicing the Public Debt: The Role of Expectations, “American Economic Review" 1988, No 78.
  • Carracedo M.F., Dattels P., Survey of Public Debt Management Frameworks in Selected Countries, w: V. Sundarajan, P. Dattels, H.J. Blommstein, Coordinating Public Debt and Monetary Management, International Monetary Fund, Washington DC. 1997.
  • Economy and Finance: Government Deficit and Debt, Eurostat, Luxembourg 2004.
  • Evans P., Do Large Deficits Produce High Interest Rates? Evidence from Six Countries, “American Economic Review" 1985, Vol. 75, No 1.
  • General Statistics: Monetary and Financial Indicators, Eurostat, Luxembourg 2004.
  • Giavazzi R, Pagano M., Confidence Crises and Public Debt Management, w: R. Dornbusch, M. Draghi, Public Debt Management: Theory and History, Cambridge University Press, Cambridge MA 1990.
  • Guidelines for Public Debt Management, International Monetary Fund & the World Bank, Washington D.C., March 2001.
  • International Financial Statistics, International Monetary Fund, Washington 2003.
  • International Statistical Yearbook, Gesellschaft fur Wirtschaftsanalyse und Prognose, Rheinberg, Germany 2004.
  • Laubach T., New Evidence on the Interest Rates Effects of Budget Deficits and Debt, Board of Governors of the Federal Reserve System, 2003.
  • Marchewka-Bartkowiak K., Zarządzanie długiem publicznym w krajach Unii Europejskiej i w Polsce, Oficyna Wyd. „Zarządzanie i Finanse", Warszawa 2003.
  • Missale A., Public debt management, Oxford University Press Inc., New York 1999.
  • Missale A., Giavazzi E, Benigno P., How is the Debt Managed? Learning from Fiscal Stabilization, “Scandinavian Journal of Economics" 2002, No 104.
  • Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Walt van der S.J., Public debt management, South Africa Financial Sector Forum, South Africa Reserve Bank, September 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171018222

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.