PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 29 O wielowymiarowości badań religioznawczych | 45--58
Tytuł artykułu

Dwa typy wiary : emuna i pistis w tradycji judeochrześcijańskiej

Warianty tytułu
Two types of faith : emuna and pistis In the Jewisch-Christian tradition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule będą poddane dyskusji dwa pojęcia biblijne: emuna (hebr.) i pistis (gr.). Obrazują one dwa różne odniesienia do Boga. Energią nośną obu sposobów wiary jest "siła przyciągania" Boga. Ażeby uchwycić treść rozróżnienia emuna i pistis, konieczne jest także uwzględnienie pojęć "objawienie" i "panowanie Boga". W wymienionych zjawiskach jest zawarty klucz do duchowości i autentycznej świętości judeochrześcijańskiej. (fragment tekstu)
EN
This paper attempts to show the two types of faith as two different ways of reference to God. Therefore it shows the shape of Jewish and Christian spiritualism as faith is a kind of reference to God. This problem was investigated by Martin Buber, Franz Rosenzweig and Józef Tischner. It can be also seen as a specific variation of philosophy of dialogue. The truth of religious worldview lies not really in its logic, but more in its depth as Buber tried to show in one of his works. Although Jewish and Christian religion maz differ in many ways, the difference between emuna and pistis cannot be seen as a difference between those two religions. It is more like the emuna(faith in Jesus) is available to people all over the world - we all may become the children of God. The cognition of God due to our own experience makes the highest criteria. It has universal meaning in a spiritual way. As Buber warns in one of his works this can be lost due to the danger of gnosis. Today Christianity may regain its spiritual strength, when it looks at its own roots - to a moment before all the conflicts and schisms. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Beckmann-Zöller B., Phänomenologie des religiösen Erlebnisses. Religionsphilosophische Überlegunden im Anschluß an Adolf Reinach und Edith Stein, Würzburg 2003.
  • Ben-Chorin S., Bruder Jesus. Der Nazarener in jüdischer Sicht, München 1987.
  • Bereza J.M., Mistyka Dalekiego Wschodu a poznanie Boga w pismach Thomasa Mertona, rozdz. III: Myśl buddyjska a poznanie Boga, Lublin, nieopublikowany manuskrypt.
  • Bereza J.M., Czy można widzieć JHWH i pozostać przy życiu. Problem poznania Boga przed objawieniem Boga na Synaju., nieopublikowana praca magisterska pod kierunkiem ks. dr Bogdana Poniżnego, Poznań 1987.
  • Buber M., Dwa typy wiary, Kraków 1995.
  • Gadacz T., Filozofia Boga w XX wieku. Od Lavelle'a do Tischnera, Kraków 2007.
  • Jan od Krzyża, Droga na górę Karmel, Kraków 2001.
  • Jan od Krzyża, Noc ciemna, Kraków 2001.
  • Keyserling A., http://www.schuledesrades.org/palme/books/denkstil/?Q=1/1/3/0/0/1/124
  • Kierkegaard S., O trudnościach bycia chrześcijaninem, Kraków 2004.
  • Kłoczowski J.A., Filozofia dialogu, Poznań 2005.
  • Lévinas E., O Bogu, który nawiedza myśl, Kraków 1994.
  • Lohfink G., Czy Bóg potrzebuje kościoła?, Poznań, 2005.
  • Meister Eckhart, Deutsche Predigten Und Traktate. Herausgegeben und übersetz von Josef Quint, München 1979.
  • Pawłowski K.J., Dyskurs i asceza, Kraków 2007.
  • Pytel J.K., Dialog w Nowym Testamencie, w: Baniak J.(red.), Filozofia dialogu, t.2. Poznań 2004
  • Stein E., Wiedza Krzyża. Studium o św. Janie od Krzyża, Kraków 1994.
  • Zaron Z., Refleksje na temat wyrażenia "wierzyć", w: Bartmiński J., Mazurkiewicz-Brzozowska M.(red.), Nazwy wartości. Studia leksykalno-semantyczne, Lublin 1993.
  • Żak A., Wstęp do: Buber M., Dwa typy wiary, Kraków 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171188863

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.