PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 130 | 101--114
Tytuł artykułu

Przedsiębiorca w okresie polskiej transformacji - geneza pojęcia

Warianty tytułu
Entrepreneur in the Polish Transformation - Origin of the Idea
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od początku okresu transformacji obserwujemy permanentny konflikt między rolą prywatnego przedsiębiorcy (pracodawcy) w gospodarce rynkowej a jego postrzeganiem przez opinię publiczną. Źródeł tego konfliktu upatrywać można w historii związanej zarówno z gospodarką socjalistyczną, jak i początkowymi przeobrażeniami okresu transformacji. Celem artykułu jest analiza wybranych aspektów genezy określenia prywatny przedsiębiorca, która pozwala na zrozumienie istoty sporu. Można przyjąć, że legitymizacja prywatnego przedsiębiorcy lub jej brak tkwi w dużej mierze w historii. (fragment tekstu)
EN
The economic transformation gave the new meaning to the concept of entrepreneur, who became not only the owner of a company but also the employer. The private employer was formally one of the most important parts of the renascent market economy. Since the beginning of transformation we have been observing a permanent conflict between the role of the private entrepreneur (employer) and the way public opinion perceives him. Roots of this conflict should be found in the times of state-controlled economy and in the costs of the first years of transformation. The aim of this article is to analyse selected aspects of the origin of the term private entrepreneur, which allows us to understand the essence of this dispute. We can assume that legitimization of the private entrepreneur or its lack is embedded in the Polish history.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
101--114
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Arendarski A., Zaufania do biznesu nie zbuduje ustawa, Puls Biznesu z 29.01.2008.
  • Bank tanio kupię - rozmowa z Sylwestrem Cackiem, Duży Format, Gazeta Wyborcza z 9.07.2009.
  • Bohaterowie polskiej transformacji '89- '09, red. K. Gołata, Wyd. WAB, Warszawa 2009.
  • Cierniak-Szóstak E., "Kapitalizm bez kapitalistów"? Niektóre aspekty kulturowych uwarunkowań barier rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, w: Systemy gospodarcze ich ewolucja. Kraje postsocjalistyczne, red. S. Swadźba, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2004.
  • Cierniak-Szóstak E., Wizerunek polskiego przedsiębiorcy jako element społecznej legitymizacji/delegitymizacji nowego ładu, referat na konferencji naukowej "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy w kontekście spójności społeczno-ekonomicznej", Rzeszów 27-28.09.2007, maszynopis.
  • Czy trwa polowanie na bogatych biznesmenów?, Gazeta Wyborcza z 10.09.2007.
  • Domański H, Społeczeństwa klasy średniej, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 1994.
  • Gadomski W., Mit polskiego oligarchy, Piar.pl 2005, styczeń/luty.
  • Gadomski W., I ty zostaniesz oligarchą, Gazeta Wyborcza z 15-16.09.2007.
  • Gospodarka kwitnie dzięki przedsiębiorcom, Gazeta Wyborcza z 15.03.2007.
  • Jabłońska D., Rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności polskich małych i średnich przedsiębiorstw a fundusze strukturalne - doświadczenia PARP, Warszawa 2008, www.parp.gov.pl
  • Jadźwińska E., Przedsiębiorcy na tle innych grup spoleczno-zawodowych w Polsce, w: Przedsiębiorcy jako grupa społeczna, red. E. Jadźwińska, A. Żuk-Iwanowska, Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa 1998.
  • Jasicki K., Elita biznesu w Polsce. Drugie narodziny kapitalizmu, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2002.
  • Majkowska M., Pracujący na cudzy rachunek będą przedsiębiorcami, Gazeta Prawna z 9.04.2008.
  • Nadworny A., "Badylarz" walczy o honor, Gazeta Wyborcza z 25.02.2008.
  • Nowakowski M., Mój PRL, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 1996.
  • Rogulska B., Właściciel, pracodawca, obywatel - rekonstrukcja wizerunku prywatnego przedsiębiorcy, w: Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu, red. L. Kolarska-Bobińska, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2004.
  • Solska J., Mydło, powidło, czujne oko, Polityka 2006, nr 47.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171189995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.