PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 134 | 131--140
Tytuł artykułu

Wybory strategiczne przedsiębiorstw funkcjonujących w sieciach biznesowych

Warianty tytułu
Strategic Choices of Companies Operating in Business Networks.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne przedsiębiorstwa coraz częściej nie działają na rynku w pełni niezależnie, lecz tworzą zapomocą różnego rodzaju relacji sieć bliższych i dalszych powiązań z podmiotami swego otoczenia. Odpowiednie wykorzystanie tych powiązań zyskuje na znaczeniu szczególnie w obliczu otwartego i dynamicznie zmieniającego się rynku, umożliwiając skorzystanie z nieosiągalnych dotychczas dla przedsiębiorstwa źródeł przewagi konkurencyjnej. Na tym tle pojawiają się pytania, na ile funkcjonowanie przedsiębiorstw w ramach sieci powiązań wywiera wpływ na ich wybory strategiczne. Celem artykułu jest analiza uwarunkowań strategicznych przedsiębiorstw działających w sieciach biznesowych.(fragment tekstu)
EN
The aim of the article is analysis of strategic considerations of companies operating within the framework of business networks. The article includes a review of the main assumptions of the network approach and business network, as well as a strategic approach along with the concept of strategic network. Moreover, classification of companies in the network context was suggested. Next a special emphasis was laid on strategic choices of a companies operating in business networks. In this context there was an attempt to explain which potential sources of competitive advantage (and threats) arise as a result of operating within the framework of business network. In relation with potential threats and anxiety which are connected with operation in the networks, the rules of companies' behavior in a business network were proposed. In conclusion it was emphasised that networks of relations paradoxically both enable and to some extent hinder companies' development. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
131--140
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Andersen, J., Hakansson, H., Johanson, J., Dyadic Business Relationships Within a Business Network Context, Journal of Marketing 1994, Vol. 58, No. 10.
  • Bengtsson, M., Kock, S., Coopetition in Business Networks - to Cooperate and Compete Simultaneously, Industrial Marketing Management 2000, Vol. 29, No. 5.
  • Blois, K. J., When is a Relationship "A Relationship", w: H.G. Gemimden, T. Ritter, A. Walter, (red.), Relationships and Networks in International Markets, Elsevier Science, Oxford 1997.
  • Campbell, A.J., Wilson, D.T., Managed Networks, w: E. lacobucci (red.), Networks in Marketing, Sage Publications, USA 1996.
  • Christopher, M., Payne, A., Ballantyne, D., Relationship Marketing. Creating Stakeholder Value, Butterworth Heinemann, Oxford 2002.
  • D'Cruz, J.R., Rugman, A.M., Developing International Competitiveness: the Five Partners Model, Business Quarterly 1993, Vol. 8, No. 2.
  • Dyer, J., Singh, H., The Relational View: Cooperative Strategy andSources of lnterorganizalional Competithe Advantage, The Academy of Management Review , Vol. 23, No. 4.
  • Ford, D., Gadde, L.E., Hakansson, H., Snehota, I., Managing Business Relationships, Wiley 2003.
  • Ford, D., Hakansson, H., Johanson, J., How Do Companies Interact?, w: Ford D. (red.), Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, Academic Press Harcourt Brace & Company Publishers, London 1993.
  • Gadde, L., Huemer, L., Hakansson, H., Strategizing in Industrial Networks, The International Journal of Marketing for Industrial and High-Tech Firms 2003 Vol. 32, No. 5.
  • Gomes-Casseres, B., Group Yersus Group: How Alliance Network Compete, Harvard Business Review 1994, Vol. 72, No. 4.
  • Gulati, R., Nohria, N., Zaheer, A., Strategie Networks, Strategie Management Journal 2000, Vol. 21, No. 3.
  • Hakansson, H., Snehota, I., No Business in an Island: the Network Concept of Business Strategy, Scandinavian Journal of Management 1989, Vol. 5, No. 3.
  • Jarillo, J.C., On Strategie Networks, Strategie Management Journal 1988, Vol. 9, No. l, s. 32.
  • Jarillo, J.C., Strategie Networks. Creating the Bordless Organization, Butterworth Heinemann, 1995.
  • Johanson, J., Mattsson, L.G., Internationalisation in Industrial Systems - A Network Approach, w: Hood N., Yahlne J.E., Croom Hełm, (red.), Strategies in Global Competition, New York 1988.
  • Ritter, T., Wilkinson, I.R, Johnston, W.J., Managing in Complex Business Networks, Industrial Marketing Management 2004, Vol. 33, No. 3.
  • Rugman, A.M., Yerbeke, A., D'Cruz, J.R., Internationalization and Deinternationaliza-tion: will Business Networks Replace Multinationals?, w: Boyd G. (red.), Competitive and Cooperative Macromanagement, The Challenges of Structural Interdependence, 1995.
  • Thorelli, H.B., Networks: between Markets and Hierarchies, Strategie Management Journal 1986, No. 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171191439

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.