PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 169 | 200--210
Tytuł artykułu

Zatrzymywanie wartości w sieciach kooperacyjnych przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Value Appropriation in Cooperative Networks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współtworzenie wartości jest nierozerwalnie związane z jej zatrzymywaniem przez poszczególnych uczestników sieci. Jakość współpracy determinuje bowiem współtworzoną wartość, a strategia uczestników w zakresie zatrzymywania wytworzonej wartości wpływa na jakość realizowanej współpracy. W niniejszym artykule przedstawiono zarys problematyki zatrzymywania wartości w sieciach kooperacyjnych, jak również przykład strategii opartej na koncepcji modularyzacji w zakresie własności intelektualnej. (abstrakt oryginalny)
EN
Co-creation of value is inseparable from its capturing by the various participants in the network. While the quality of the cooperation determines the co-created value, the value appropriation strategy of the participants affects the quality of the cooperative efforts. The paper presents the theoretical framework concerning value appropriation in cooperative networks, as well as a model of a strategy based on the concept of intellectual property modularization. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
200--210
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Afuah A., 2009, Strategic Innovation: New Game Strategies for Competitive Advantage, Routledge, New York.
  • Baldwin C.Y., Clark K.B., 2000, Design Rules. The Power of Modularity, MIT Press.
  • Barney J., 1991, Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, Vol. 17, No. 1.
  • Benassi M., Greve A., Harkola J., 1999, Looking for a network organization: The case of GESTO, Journal of Market Focused Management, Vol. 4, No. 3.
  • Brandenburger A.M, Nalebuff B.J., 1996, Co-opetition, Bantam Doubleday Dell Publishing Group Inc., New York.
  • Brilman J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Chesbrough H.W., Vanhaverbeke W., West J. (eds.), 2006, Open Innovation: Researching a New Paradigm, Oxford University Press, London.
  • Gomes-Casseres B., 1994, How alliance networks compete, Harvard Business Review, Vol. 72, July-August.
  • Gulati R., Nohria N., Zaheer A., 2000, Strategic networks, Strategic Management Journal, Vol. 21, No. 3.
  • Haakansson H., Snehota I., 1995, Developing Relationships in Business Networks, Routledge, London.
  • Henkel J., Baldwin C.Y., 2009, Modularity for Value Appropriation - Drawing the Boundaries of Intellectual Property, Working Paper 09-097 Harvard Business School.
  • Jennewein K., 2005, Intellectual Property Management, Physica-Verlag, Heidelberg.
  • Jones C., Hesterley W.S., Borgatti S.P., 1997, A general theory of network governance: Exchange conditions and social mechanisms, The Academy of Management Review, Vol. 22, No. 4.
  • MacDonald, G., Ryall M.D., 2004, How do value creation and competition determine whether a firm appropriates value? Management Science, Vol. 50, No. 10.
  • Miles R.E., Snow C.C., 1992, Causes of failure in network organizations, California Management Review, Vol. 34, No. 4.
  • Najda-Janoszka M., 2010, Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  • Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pine B.J., 1993, Mass Customization: The New frontier in Business Competition, Harvard Business School Press, Boston.
  • Sakai K., Kang N.H., 2000, International strategie alliances: their role in industrial globalization, OECD, DSTI/DOC(2000)5.
  • Sanchez R., Mahoney J.T., 1996, Modularity, flexibility, and knowledge management in product and organization design, Strategic Management Journal, Vol. 17.
  • Schilling M.A., 2000, Toward a general modular systems theory and its application to interfirm product modularity, Academy of Management Review, Vol. 25, No. 2.
  • Teece D.J., 2002, Managing intellectual capital, Oxford University Press, New York.
  • Tu Q., Vonderembse M.A., Ragu-Nathan T.S., Ragu-Nathan B., 2004, Measuring modularity-based manufacturing practices and their impact on mass customization capability: a customer-driven perspective, Decision Sciences, Vol. 35, No. 2.
  • Urlich K., 1995, The role of product architecture in the manufacturing firm, Research Policy, Vol. 24, No. 3.
  • Wiatrak A.P., 2003, Organizacje sieciowe - istota ich działania i zarządzania, Współczesne Zarządzanie, nr 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171192945

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.