PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 171 | 255--265
Tytuł artykułu

Uwarunkowania strategii przedsiębiorstw i decyzji konsumentów na rynku usług żywieniowych w Polsce

Warianty tytułu
Strategic Determinants of the Market Decisions of Consumers and Companies in the Food Service Market in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Usługi żywieniowe stanowią w niewielkim stopniu przedmiot zainteresowania myślenia i zarządzania strategicznego. Duża liczba podmiotów rynkowych i rosnące gospodarcze znaczenie tych usług uzasadniają analizę barier, przyczyn i uwarunkowań tego procesu. W artykule dokonano próby klasyfikacji usług żywieniowych, charakterystyki usług gastronomicznych i sytuacji polskiej gastronomi dla zdefiniowania warunków wdrożenia strategii rynkowych. Na podstawie badań konsumenckich określono znaczenie i funkcje usług gastronomicznych, poziom ich jakości oraz stopień dostosowania do potrzeb konsumentów. Na podstawie tych badań przeanalizowano warunki konkurencyjności na rynku usług gastronomicznych, bariery korzystania z usług gastronomicznych oraz dokonano oceny strategii rozwoju gastronomii w opinii konsumentów. Przeprowadzone analizy wskazały na potrzebę uwzględniania opinii i postaw konsumentów oraz dobór odpowiednich metod komunikacji rynkowej przy wdrażaniu zarządzania strategicznego na rynku usług gastronomicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The present study discusses the factors conditioning market decisions of consumers and the behaviour of firms in the food service market in Poland, with special attention paid to the characteristics of services and quality of these specific products, as well as the factors conditioning the strategic perspective. The paper presents the results of a survey on Polish consumers concerning the level of understanding of these services and strategic determinants of food services development. One of the most important strategic determinants of success is the understanding of consumer needs and good market communication between the consumers and the companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
255--265
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • Bilska B., Świątkowska M., Krajewski K., 2003, Segmentacja konsumentów i klientów a jakość usług cateringowych, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, nr 48, s. 5-13.
  • Cousins J., Foskett D., Shortt D., 1995, Food and Beverage Management, Longman, Marlow.
  • Czarnecka-Skubina E., 2008., Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Czubała A., 2006., Usługi w gospodarce, w: Czubata A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J., Marketing usług, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Kraków.
  • Gajewska D., Grzesińska W., 2007, Żywienie w turystyce, WSiP, Warszawa.
  • Górska G., 2001., Zarządzanie gastronomią i hotelarstwem, PWE, Warszawa.
  • GUS 2008, Mały Rocznik Statystyczny 2007, Warszawa.
  • Hasik J., Gawęcki J. (red.), 2008, Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Horovitz J., 2006, Strategia obsługi klienta, PWE, Warszawa.
  • Krajewski K., 2009, Istota i funkcjonowanie rynku żywnościowego, w: Górska-Warsewicz H., Świątkowska M., Krajewski K., Model zintegrowanej komunikacji rynkowej. Aspekty zarządzania produktem i marką na rynku żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Krajewski K., Sadlok J., 1997, Catering models in small Polish firms, w: Proceedings 1st Slovenian Congress on Food and Nutrition (IUFOST), Technology - Food - Nutrition, Ljubljana , Vol. I.
  • Mazur J., 2002, Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa.
  • Masłowski A., 1995, Gastronomia w Polsce, stan obecny i perspektywy, Przegląd Gastronomiczny, nr 9.
  • Masłowski A., 2005, Przejawy globalizacji na rynku usług hotelarsko-gastronomicznych, Wydawnictwo WSHiFM, Warszawa.
  • Payne A., 2002, Marketing usług, PWE, Warszawa.
  • Sala J., 2004, Marketing w gastronomii, PWE, Warszawa.
  • Sniscak V., 1997, Sluzby a cestovny ruch, VE, Bratislava.
  • Trout J., 2005, Trout o strategii, PWE, Warszawa.
  • Zabrocki R., Babicz-Zielińska E., 2003, Czynniki wpływające na wybór i oceną jakości usług żywieniowych. Żywienie człowieka i metabolizm, t. XXX.
  • Zabrocki R., 2008a, Consumer assessment of competitiveness of food and beverage services, Scientific Journal No. 482 "Service Management", Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Zabrocki R., 2008b, Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie, w: Theoretical and Empirical Researches on Services during Socio-Economic Changes, Enturion, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194173

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.