PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 5-6 | 13--21
Tytuł artykułu

O spójności i kapitale społecznym oraz europejskiej i polskiej polityce spójności

Warianty tytułu
On Social Cohesion and Social Capital and European and Polish Social Cohesion
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na bazie koncepcji kapitału społecznego budowana jest polityka spójności Unii Europejskiej, która odwołuje się do solidarności, współpracy i partnerstwa w szerokim wymiarze terytorialnym i ponadnarodowym. Spójność jest bowiem zarówno celem, jak i efektem europejskiej integracji w wymiarze nie tylko politycznym i gospodarczym, ale także społecznym. Polityka spójności jest podstawą wyznaczania kierunków inwestycyjnych i podziału funduszy strukturalnych UE. Od kilkunastu już lat jest monitorowana i oceniane są jej efekty w zakresie konwergencji w rozwoju krajów członkowskich. Cele dotyczące osiągania spójności społecznej, także przez budowanie kapitału społecznego, zostały wpisane do aktualnie opracowanej polskiej strategii rozwoju kraju i rozwoju regionalnego. Przyjęto, że wspieranie rozwoju kapitału społecznego stanowi jedno spośród 11. strategicznych wyzwań przyszłego rozwoju Polski. (fragment tekstu)
EN
The report shows that material conditions are fundamental to social cohesion, particularly employment, income, health, education and housing. Relations between and within communities suffer when people lack work and endure hardship, debt, anxiety, low self-esteem, ill-health, poor skills and bad living conditions. These basic necessities of life are the foundations of a strong social fabric and important indicators of social progress. The second basic tenet of cohesion is social order, safety and freedom from fear, or "passive social relationships". Tolerance and respect for other people, along with peace and security, are hallmarks of a stable and harmonious urban society. The third dimension refers to the positive interactions, exchanges and networks between individuals and communities, or "active social relationships". Such contacts and connections are potential resources for places since they offer people and organisations mutual support, information, trust and credit of various kinds. The fourth dimension is about the extent of social inclusion or integration of people into the mainstream institutions of civil society. It also includes people's sense of belonging to a city and the strength of shared experiences, identities and values between those from different backgrounds. Lastly, social equality refers to the level of fairness or disparity in access to opportunities or material circumstances, such as income, health or quality of life, or in future life chances. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
13--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie; Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Bibliografia
  • Atkinson A.B., Cantillon B., Marlier E., Nolan B. (2002), Social Indicators: The EU and Social Inclusion, Oxford: Oxford University Press.
  • Atkinson A.B., Merlier E. (2010), Analysing and Measuring Social Inclusion in a Global Context, New York: Economic & Social Affairs in the United Nations, ST/ESA/325.
  • Banfield E. (1958), The Moral Basis of a Backward Society, New York: Free Press.
  • Barca F. (2009), An Agenda for a Reformed Cohesion Policy, A placed - based approach to meeting European Union challenges and expectations, Independent report for European Commission, Brussels, http://ec.europa.eu/regional_policy/policy/future/pdf/report_barca_v0306.pdf
  • Beck W., Van Der Maesen L.J.G., Thomese F., Walker A., red. (2001), Social Quality: A Vision for Europe, The Hague, London, Boston: Kluwer Law International.
  • Berbeka J. (2007), Spójność społeczna w krajach Unii Europejskiej w latach 1995-2003, "Polityka Społeczna" nr 3, s. 16-22.
  • Berger-Schmitt R. (2002), Considering social cohesion in quality of life assessments: concept and measurement, "Social Indicators Research", Vol. 58, s. 103-428.
  • Berman Y., Phillips D. (2000), Indicators of social quality and social exclusion at national and community level, "Social Indicators Research", Vol. 50(3), s. 329-350.
  • Bernard P. (1999), Social Cohesion: A Critique, Discussion Paper No. F-093. Ottawa: Canadian Policy Research Network.
  • Cantle T. (2001), Report of the Community Cohesion Review Team, London: Home Office.
  • Cantle T. (2008), Parallel lives - the development of community cohesion, w: Citizenship, Cohesion and Solidarity, published by the Smith Institute, London.
  • Carroll T.F. (2001), Social Capital, Local Capacity Building and Poverty Reduction, Asian Development Bank.
  • CASE (2004), Absorpcja funduszy strukturalnych, Zeszyty BRE Bank - CASE Nr 81.
  • Council of Europe (2005), Concerted development of social cohesion indicators. Methodological guide, Strasbourg.
  • Durkheim E. (1999), O podziale pracy społecznej, Warszawa: PWN.
  • Edwards В., Foley M.W. (1998), Civil society and social capital beyond Putnam.
  • Edwards M. (2004), Civil society, Cambridge: Polity Press and Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
  • Edwards M. (2005), Civil society, The encyclopedia of informal education, www.infed.org/association/civil_society.htm
  • European Union (1996), First Report of Economic and Social Cohesion 1996, Luxembourg.
  • European Commission (2001), Unity, solidarity and diversity for Europe, its people and its territory, the Second Report on Economic and Social Cohesion COM(2001) 24, Brussels.
  • European Commission for Social Cohesion (2004), A new strategy for Social Cohesion, Revised strategy for Social Cohesion approved by the Committee of Ministers of the Council of Europe on 31 March.
  • European Commission (2007), Fourth Report on Economic and Social Cohesion, COM(2007) 273, Brussels.
  • European Commission (2008a), Green Paper on Territorial Cohesion. Turning territorial diversity into strength, COM (2008) 616, Brussels.
  • European Commission (2008b), The European Economic Recovery Plan, COM(2008) 800, Brussels.
  • European Commission (2008c), Cohesion Policy: investing in the real economy, COM(2008) 876, Brussels.
  • European Commission (2009), GDP and Beyond. Measuring progress in a changing Word, COM (2009) 433, Brussels.
  • European Commission (2010a), Cohesion Policy: Responding to the economic crisis. A review of the implementation of cohesion policy measures adopted in support of the European Economic Recovery Plan, SEC(2010)1291, Brussels.
  • European Commission (2010b), Investing in Europe's future, Fifth report on economic, social and territorial cohesion, Strasbourg.
  • European Environmental Agency (2010), The territorial dimension of environmental sustainability. Potential territorial indicators to support the environmental dimension of territorial cohesion, EEA Technical Report No 9, Copenhagen.
  • Eurostat (2010), Feasibility study for Well-Being Indicators, Luxembourg.
  • Farole T., Rodriguez-Pose A., Storper M. (2010), Cohesion policy in the European Union: Growth, geography, institutions, Working Papers Series in Economics and Social Sciences 2010/14, www.imdea.org
  • Ferrara A., Ivanova 0., Kancs d'A. (2010), Modelling the Policy Instruments of the EU Cohesion Policy, Working Papers, A series of short papers on regional research and indicators produced by the Directorate-General for Regional Policy No 2, Brussels: European Union Regional Policy.
  • Golinowska S. (2009), Więzi społeczne i kapitał społeczny we współczesnej Polsce. Porównanie z innymi krajami Unii Europejskiej, w: Więzi społeczne i przemiany w gospodarce. Polska i inne kraje europejskie, red. naukowa: Stanisława Golinowska, Jerzy Wilkin, Marek Bednarski, Urszula Sztanderska, Mieczysław W. Socha, Bożena Balcerzak-Paradowska, Warszawa: IPiSS, WNE UW.
  • Grosse T.G. (2004), Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013. Propozycje do dyskusji, Analizy i Opinie Instytutu Spraw Publicznych nr 26.
  • Huebner D. (2009), Reflection paper on future Cohesion Policy, Mariánské Lázne: Informal Meeting of Ministers for Regional Policy (22-24 April), www.ec.europa.eu/regional_policy/policy/future/pdf/reflection_paper_ future
  • Jeannotte M.S. (2003), Social Cohesion: Insights From Canadian Research. International Comparative Research Strategic Research and Analysis (SRA), Strategic Planning and Policy Coordination, Department of Canadian Heritage.
  • Jenson J. (1998), Mapping social cohesion: The state of Canadian research, Canadian Policy Research Networks Inc., CPRN Study No. F/03, Ottawa.
  • Johnson N., red. (2008), Citizenship, Cohesion and Solidarity, published by the Smith Institute, London.
  • Komisja Europejska (2004), Nowe partnerstwo dla spójności. Konwergencja, konkurencyjność i współpraca, COM (2004) 107, Bruksela.
  • Marshall Т.Н. (1950), Citizenship and social class, and other essays, Cambridge: CUP.
  • Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2010), Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020. Regiony. Miasta. Obszary Wiejskie, dostępna na stronie: www.mrr.gov.pl
  • Niessen J., Kate M.-A., Huddleston T. (2009), Developing and using European integration indicators, www.Migpolgroup.org
  • Noll H.-H., Berger-Schmitt R. (2000), Conceptual Framework and Structure of a European System of Social Indicators, EU Reporting Working Paper No 9, Centre for Survey Research and Methodology (ZUMA), Social Indicators Department: Mannheim Germany.
  • Noll H.-H., Zapf W. (1994), Social indicators research. Societal monitoring and social reporting, w: Borg I., Mohler P. (red.), Trends and Perspectives in Empirical Social Research, New York: Walter de Gruyter.
  • Putnam R.D. (2000), Bowling Alone: the Collapse and Revival of American Community, New York: Simon & Schuster.
  • Stiglitz J., Sen A., Fitoussi J.-P. (2009), The Measurement of Economic Performance and Social Progress, Revisited Reflections and Overview, The Stiglitz Commission: Paris http://www.stiglitz-sen-fitoussi.fr/en/index.htm
  • Wallace C., Abbott P. (2007), From Quality of Life to Social Quality: Relevance For Work and Care in Europe, w: Calitatea Vietii XVIII, nr 1-2, s. 109-123.
  • Van Der Maesen L., Walker M., Keizer M. (2002), Social Quality. The Final Report. European Nework of Indicators of Social Quality, Amsterdam, European Foundation for Social Quality.
  • Żuber P.(2007), System programowania strategicznego w Polsce, Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, www.mrr.gov.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194237

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.