PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 172 | 31--39
Tytuł artykułu

Design management jako instrument strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem

Warianty tytułu
Design Management as a Strategic Management Tool
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule dokonano charakterystyki koncepcji design management, ze szczególnym uwzględnieniem strategicznego aspektu jej implementacji. Podkreślono związki design management ze szkołami zarządzania strategicznego: zasobową (kompetencyjną) i dynamicznych zdolności. Ukazano możliwy wpływ designu na poszczególne poziomy hierarchiczne strategii organizacji: sieci, korporacji, domeny i funkcjonalny. Na zakończenie omówiono rolę designu w realizacji wybranych strategii konkurencyjnych: wyróżniania, niskiego kosztu, koncentracji i błękitnego oceanu. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper describes the concept of design management, paying special attention to the strategic aspects of its implementation. The connections between design management and strategic management schools (resource based and dynamic capability) have been emphasized. The potential impact of the design on hierarchical levels of strategy (net, corporate, business, functional) has been indicated. Finally, the roles of the design in the implementation of selected competitive strategies (differentiation, cost leadership, focus and blue ocean) have been defined. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
31--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Ahopelto J., 2002, Design management as a strategic instrument, Acta Wasaensia No. 99, Industrial Management 4, Universitas Wasaensis, Vaasa.
  • Aluchna M., 2006, Formułowanie strategii błękitnego oceanu, w: Płoszajski P., Bełz G., Wybory strategiczne firm. Nowe instrumenty analizy i wdrażania, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
  • Best K., 2006, Design Management. Managing Design Strategy, Process and Implementation, AVA Academia, Lausanne.
  • Bratnicki M., 2000, Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Placet, Warszawa.
  • Bruce M., Bessant J., 2002, Design in Business. Strategic Innovation Through Design, Financial Times, Prentice Hall, Harlow.
  • Brzozowski M., 2010, Istota design management, w: Witczak H. (red.), Skrzynka narzędziowa menedżera, Zeszyty Naukowe nr 148, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Chan Kim W., Mauborgne R, 2005, Blue Ocean Strategy. How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition lrrelevant, Harvard Business School Press, Boston.
  • Cooper R., Press M., 1995, The Design Agenda. A Guide to Successful Design Management, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Design Management Institute: 18 Views on the Definition of Design Management, 1998, Design Management Review, Vol. 9, No. 3.
  • Hamel G., Prahalad C., 1999, Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa.
  • Jerrard R., Hands D., 2007, Design Management: Exploring Fieldwork And Application, Routledge, New York.
  • Kotler Ph., Rath G., 1990, Design: A powerful but neglected strategic tool, Journal of Business Strategy, Vol. 5, No 2.
  • Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., 2009, Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa.
  • Lockwood T., 2009, Transition: How to become a more design-minded organization, Design Management Review, Vol. 20, No. 3.
  • Mozota B. de, 2003, Design Management. Using Design To Built Brand Value And Corporate Innovation, Allworth Press, New York.
  • Obłój K., 2007, Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
  • Porter M., 1999, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Stamm B. von, 2008, Managing Innovation, Design and Creativity, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Strategia rozwoju wzornictwa w Polsce na lata 2007-2020. Projekt nr 2.3, 2006, Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, Warszawa.
  • Teece D., Pisano G., Shuen A., 1997, Dynamic Capabilities and Strategic Management, Strategic Management Journal, Vol. 18, No. 7, August.
  • Verganti R., 2007, Wzornictwo, Harvard Business Review Polska, kwiecień.
  • Wit B. de, Meyer R., 2007, Synteza strategii, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194923

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.