PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 2 Funkcjonowanie systemów logistycznych | 89--101
Tytuł artykułu

Rola transportu samochodowego w obsłudze logistycznej przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Logistyczna obsługa przedsiębiorstw polega na realizacji procesów wspierających procesy wytwórcze w zakresie szeroko ujętych przepływów niezbędnych do produkcji zasobów. Właściwa obsługa logistyczna powinna spełniać postulat zapewnienia właściwych czynników produkcji, co do ich jakości, ilości, we właściwym miejscu, po najniższym możliwym do uzyskania koszcie i dokładnie na czas zapotrzebowania na dany zasób dla niezakłóconej realizacji zadań podstawowych przedsiębiorstwa. Obsługa logistyczna przejawia się również w zakresie wsparcia przepływu dóbr finalnych z miejsc ich powstawania do ostatecznego konsumenta. Wsparcie logistyczne w zakresie fizycznego przepływu dóbr w dużym stopniu opiera się na procesach transportowych. Wykonanie usługi logistycznej zgodnie z postulatami właściwych dostaw dokładnie na czas wymaga dokonania wyboru najbardziej adekwatnego środka transportu. Usługa przewozowa mogąca realizować postulaty logistyczne powinna charakteryzować się elastycznością, dostępnością, niezawodnością, terminowością, niskimi kosztami realizacji całego procesu przewozowego. Wydaje się, że gałęzią transportową najlepiej odpowiadającą na potrzeby obsługi współczesnych przedsiębiorstw, jest transport samochodowy. Wynika to przede wszystkim z jego cech techniczno-eksploatacyjnych oraz dostępności infrastruktury drogowej. Transport samochodowy jest w stanie przewieźć niemalże każdy rodzaj ładunku w dowolne miejsce nawet przy słabo rozwiniętej sieci dróg. Ten rodzaj transportu w szczególny sposób właściwy jest do realizacji dostaw typu just-in-time, czyli dokładnie na czas. Jest gałęzią transportu, w której najłatwiej można zaplanować i zrealizować czas przewozu i termin dostawy. Dlatego też udział transportu samochodowego w obsłudze logistycznej przedsiębiorstw, mimo pojawiających się przeszkód, tj. uciążliwości dla środowiska, dużej wypadkowości i rosnącej kongestii, stale rośnie. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Bozarth C., Handfield R.B., Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  • Burnewicz J., Sektor samochodowy Unii Europejskiej, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2005.
  • Chaberek M., Makro- i mikroekonomiczne aspekty wsparcia logistycznego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002.
  • Cheng T.C.E., Podolsky S., Just-in-time Manufacturing. An introduction, Charman and Hall 1996.
  • Karwacka G., Identyfikacja i pomiar jakości usług logistycznych, w Transport i komunikacja, styczeń--luty 2007, rok V.
  • Kempny D., Logistyczna obsługa klienta, PWE, Warszawa 2001.
  • Kubicki J., Kuriata A., Problemy logistyczne w modelowaniu systemów transportowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2000.
  • Magat E.L., Amos J. M., Total materials management achieving maximum profits trough materials/logistics operations, Kluwer Academic Publishers, Boston/Dordrech/London 1999.
  • Małek P., Grzywacz W., Żymeła B., Ekonomika transportu samochodowego, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1973.
  • Mindur L., Technologie w transporcie samochodowym, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1990.
  • Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym, (red.) E. Lissowska, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1975.
  • Transport, (red.) W. Rydzkowski i K. Wojewódzka-Król, PWN, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171194997

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.