PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. nr 20 | 159--176
Tytuł artykułu

Rola firm rodzinnych w kształtowaniu postaw preprzedsiębiorczych

Warianty tytułu
The Role of Family Firms in Shaping Nascent Entrepreneurs
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejsze opracowanie poświęcone jest problematyce rozwoju postaw preprzedsiębiorczych w kontekście funkcjonowania firm rodzinnych. Domena biznesu rodzinnego jest obszarem mało zbadanym w odniesieniu do polskich realiów. W przypadku Polski, jak i innych krajów, które przeszły proces transformacji z gospodarki centralnie planowanej do gospodarki rynkowej, uwarunkowania dotyczące przedsiębiorczości rodzinnej mają specyficzny charakter. Stąd też podjęto próbę przybliżenia problematyki firm rodzinnych w Polsce, ukazując jednocześnie skalę złożoności tego zagadnienia. Na tak zarysowanym tle przedstawiono nieomawianą wcześniej na gruncie polskim koncepcję preprzedsiębiorczości i postaw preprzedsiębiorczych jako nowe podejście do kwestii badania procesu powstawania nowych firm. Nałożenie na siebie tych dwóch obszarów tematycznych pozwoliło na sformułowanie wniosków i nakreślenie kierunków przyszłych badań. (abstrakt oryginalny)
EN
This work is devoted to the issue of emergence of nascent entrepreneurs in the context of family business operation. The scientific area of family business operations in Poland is - to a large extent - an unexplored territory. It should be noted here that the economic, social and historic background of Poland, as well as other formerly communist countries, differs significantly from Western European countries and so do Polish family businesses from their Western counterparts. That is why this issue has been thoroughly explored, at the same time showing its significant complexity. Having this as a background the author presents the concept of nascent entrepreneur- ship which has never been discussed in the Polish milieu. This concept is perceived as a new approach to the problem of new ventures creation. Overlapping those two scientific areas allowed to formulate conclusions and elaborate on the future research plans. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
159--176
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Bell D., 2002, The Break-up of Family Capitalism [w:] Family Business Sourcebook, red. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Entreprise Publishers, Georgia.
  • Bhave M.P., 1994, A process model of entrepreneurial venture creation, "Journal of Business Venturing" vol. 9, s. 223-242.
  • Davidsson P., 2006, Nascent Entrepreneurship, Foundations and Trends in Entrepreneurship vol. 2 issue 1.
  • Dominiak P., 2005, Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dynamika sektora MSP na Pomorzu, 2009, Agencja Rozwoju Pomorza, Gdańsk.
  • Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, http://www.parp.gov.pl/ files/74/75/76/8248.pdf, data dostępu 08.07.2010.
  • Gallo M.A., 1994, Global Perspectives on Family Businesses, Loyola University, Chicago, Family Business Center.
  • Greene P., Brown Т., 1997, Resource Needs and the Dynamics Capitalism Typology, "Journal of Business Venturing" 12, s. 161-173.
  • Handler W.C., 1990, Succession in family firms: A mutual role adjustment between entrepreneur and next-generation family members, Entrepreneurship Theory and Practice vol. 15, iss. 1, s. 37-51.
  • Honig В., Davidsson P., 2000, The role of social and human capital among nascent entrepreneurs, Academy of Management Proceedings.
  • Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A., 2004, Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Koładkiewicz I., 2007, Firmy rodzinne w Polsce. Perspektywy badawcze, "Przegląd ; Organizacji" 3, s. 39-57.
  • Kondycja sektora MSP na Pomorzu, 2007, Agencja Rozwoju Pomorza, Gdańsk.
  • Lipiec J., 2006, Przedsiębiorczość rodzinna - wyniki badań, "Przegląd Organizacji" 12, s. 29-33.
  • Panel Study of Entrepreneurial Dynamics: Study Design, Conceptual Overvie'w, http://www.clemson.edu/centers-institutes/spiro/psed/design/index.htral, data dostępu 05.06.2010.
  • Przedsiębiorcy jako grupa społeczna, 2006, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, http://www.parp.gov.pl/index/more/85, data dostępu: 27.03.2011.
  • Shanker M., Astrachan J., 1996, Myths and realities: Family Business Contribution to the U.S. Economy: Framework for Assessing Family Business Statistics, "Family ' Business Review", vol. 9, no. 2.
  • Skala i znaczenie firm rodzinnych w Polsce, http://firmyrodzinne.eu/napisali-o-nas/25- skala-i-znaczenie-firm-rodzinnych-w-polsce.html, data dostępu 12.07.2010.
  • Sulkowski Ł., Przedsiębiorczość w firmach rodzinnych w Polsce - wnioski z badań, http://mikro.univ.szczecin.pl/bp/pdf716/19.pdf, data dostępu 05.06.2010.
  • Wallmon M., 2008, Family Matters - The Complexities of Relationships in the Small Family Firm [w:] SMEs in Modern Economics, red. J .Wasilczuk, K. Ziębа, My Book Publishing, Szczecin.
  • Wasilczuk J.E., 2003, How does the choice of growth indicators influence the research output, materiały konferencyjne RENT XVII, Łódź.
  • Wasilczuk J.E., Zięba К., Dominiak P., 2008, Survey on SMEs Growth in the Pomerania Region Phase One: The Intentional Model of Growth, materiały konferencyjne USASBE 2008, San Antonio, Texas.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171195973

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.